Lepsze decyzje, lepsze życie

SS_54_4.1.jpg

Lubimy sądzić, że podejmujemy decyzje w sposób racjonalny i logiczny. Nic bardziej błędnego! Badania naukowe z zakresu psychologii z ostatnich 40 lat dowodzą, że proces podejmowania decyzji jest ofiarą naszych emocji, nieuświadomionych przekonań i uprzedzeń. Dotyczy to decyzji podejmowanych zarówno w życiu codziennym, jak i w pracy. Z analizy fuzji i przejęć wynika, że aż 83% z nich nie przyniosło żadnych korzyści dla udziałowców. Inny zespół badawczy poprosił 2207 pracowników szczebla kierowniczego o dokonanie oceny decyzji podejmowanych w ich organizacjach. Sześćdziesiąt procent respondentów stwierdziło, że złe decyzje są co najmniej równie częste, co dobre . Pytanie brzmi: Jak to usprawnić?

W swojej książce Decyduj! bracia Heath nie tylko wskazują najbardziej zgubnych wrogów procesu podejmowania decyzji (m.in. zbyt duża pewność siebie, szukanie informacji, które potwierdzają z góry przyjęte założenia, i lekceważenie faktów, które im przeczą, uleganie chwilowym emocjom), lecz także pokazują, jak zapobiec ich szkodliwemu wpływowi. Opierając się na badaniach psychologicznych, a także analizując liczne case studies podejmowania decyzji przez sławnych liderów biznesu, proponują czteroetapowy proces WRAP, który pomoże dokonywać lepszych wyborów i pokonać czterech głównych wrogów właściwych decyzji. Ten model stosowany przez dobrych decydentów w firmach – obejmujący m.in. badanie alternatywnych punktów widzenia, dostrzeganie niepewności, poszukiwanie dowodów stojących w sprzeczności z własnymi poglądami czy dawanie sobie prawa do błędu – może pomóc czytelnikom także w życiu osobistym: w rodzinie i wśród przyjaciół. Bo właściwy proces decyzyjny sprawdza się w każdej dziedzinie życia.

Jak na mistrzów storytellingu przystało, bracia Heath nie tylko oferują nam konkretne narzędzia i nieschematyczne strategie usprawniające proces decyzyjny, ale również zabierają nas w podróż przez inspirujące sytuacje – od przykładów katastrofalnych w skutkach decyzji menedżerskich podejmowanych „intuicyjnie i szybko”, aż po rozwiązania trudnych problemów, jakim musimy stawić czoła w życiu rodzinnym. I choć nasze decyzje nigdy nie będą idealne, to mogą być lepsze, odważniejsze, mądrzejsze. Właściwy proces pomoże dokonywać właściwych wyborów. A właściwy wybór, dokonany we właściwym momencie, może zaważyć na wszystkim.

Tytuł: Decyduj! Jak podejmować lepsze decyzje w życiu i pracy

Autor: Chip Heath, Dan Heath

Wydawnictwo: MT Biznes

Liczba stron: 328

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.