7 trendów, które zmieniają sprzedaż
Współczesna sprzedaż ewoluuje wraz z rozwojem nowych technologii. Wszechobecny dostęp do wiedzy
i informacji zmienia również podejście klienta do procesu zakupowego. Od lat mówi się o zmierzchu sprzedaży tradycyjnej i coraz mniejszej roli sprzedawców w całym procesie. A jak jest w rzeczywistości? Oto siedem wyzwań, które coraz mocniej wpływają na sposób sprzedaży, oczekiwania klientów i pracę handlowców.
Dostępny jest przetłumaczony materiał kliknij tutaj, aby przejść do materiału.
Wyzwanie 1. Customer Experience przede wszystkim
Customer Experience, czyli doświadczenia klientów z kontaktu z firmą, stają się najważniejszym czynnikiem sukcesu w sprzedaży. Badanie Salesforce pokazało, że firmy, które skupiły się na badaniu doświadczeń swoich klientów, osiągały ponadprzeciętny wzrost sprzedaży1. Z czego to wynika? Firmy nieustannie walczą o chwilę uwagi ze strony klienta, atakując go licznymi komunikatami marketingowymi. Jednocześnie inwestują w innowacje, wciąż podnoszą jakość produktów i tną ceny. W wyniku tych działań jakość produktów i usług oraz stosunek między ich wartością i ceną przestają mieć znaczenie. Klient nie widzi znaczącej różnicy między jedną marką a drugą. To, co stanowi wyróżnik, to właśnie jego doświadczenia z samego kontaktu z firmą. Co z tego wynika dla ciebie jako handlowca? Kontakt z tobą stanowi podstawę budowania unikatowych doświadczeń klienta. Twoje podejście i sposób, w jaki z nim rozmawiasz, decyduje o tym, jak będzie on postrzegał reprezentowaną przez ciebie firmę. Pokaż klientowi, że jest ważny, zrób coś niestandardowego, wyjdź z ramy standardowego sprzedawcy. Dzięki temu zbudujesz nową jakość relacji.
Wyzwanie 2. Zmieniający się proces zakupowy po stronie klienta
Dotąd to handlowcy nadawali kierunek działaniom sprzedażowym. Kontaktowali się z klientem, proponowali produkt lub usługę i w ten sposób rozpoczynali proces zakupowy. Współczesny klient coraz częściej kontaktuje się z nami wtedy, gdy jest na zaawansowanym etapie całego procesu. Mamy wówczas ograniczoną możliwość wpływu na jego decyzję i często występujemy wtedy w roli dostawcy oferującego najniższą cenę.
Aby przekuć ten trend na swoją korzyść, powinieneś dostosować swoje działania do bieżącego etapu procesu zakupowego po stronie klienta. Pomóż ocenić wagę problemu i możliwe rozwiązania, potwierdź gotowość pomocy w pokonaniu istniejących trudności, pomóż poszczególnym decydentom podjąć decyzję albo zbuduj u klienta świadomość problemu. To, w którym momencie cyklu zakupowego się pojawisz, determinuje działania, jakie powinieneś podjąć.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.