Jak zwiększyć efektywność zespołu
Kiedy w XVI wieku hiszpańscy konkwistadorzy przypłynęli do brzegów dzisiejszego Meksyku, dowódcy zdawali sobie sprawę, że ich misja podboju nowych ziem wymaga odpowiednio zmotywowanych ludzi. Wydajność bojowa oddziałów była uzależniona od tego, w jaki sposób żołnierze będą podchodzić do problemów i zagrożeń ze strony tubylców. Dowódcy zdecydowali się zatopić wszystkie okręty, którymi przypłynęli z Europy. W ten sposób uczestnicy wyprawy nie mieli innego wyjścia niż skupić się na wykonaniu zadania.
Używając współczesnej terminologii, powiedzielibyśmy, że wydajność ich zespołów została w znacznym stopniu podwyższona, ponieważ pozbawiono ich alternatywy powrotu (czytaj: wywołania buntu i przejęcia dowództwa). W dzisiejszych czasach nikt nie dokonuje już tak spektakularnych i radykalnych akcji, jednakże zagadnienie wydajności pracowników pozostaje aktualne w takim samym stopniu.
Współczesna rzeczywistość zespołów sprzedażowych wiąże się nieodzownie z wydajnością ich pracy. Aby sprostać nieustannie zwiększającym się planom sprzedażowym, wymyślane są wciąż nowe kombinacje metod, dzięki którym zespół handlowy może działać jeszcze skuteczniej i wydajniej.
Oto zestaw kilku efektywnych sposobów na poprawę wydajności zespołu sprzedażowego:
GRYWALIZACJA
Wykorzystywanie mechanizmów pochodzących z gier w sytuacjach prawdziwego życia nosi nazwę grywalizacji. Można ją zastosować do motywowania zespołów sprzedażowych, o czym bardziej szczegółowo pisałem w artykule „Grywalizacja to jest to – nowe spojrzenie na skuteczną motywację” („Szef Sprzedaży” Nr 2/Czerwiec 2012). W niniejszym artykule przypomnę dwie metody, które szczególnie skutecznie mogą wpłynąć na zwiększenie wydajności zespołu.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.