Jak zwiększyć efektywność zespołu

Kiedy w XVI wieku hiszpańscy konkwistadorzy przypłynęli do brzegów dzisiejszego Meksyku, dowódcy zdawali sobie sprawę, że ich misja podboju nowych ziem wymaga odpowiednio zmotywowanych ludzi. Wydajność bojowa oddziałów była uzależniona od tego, w jaki sposób żołnierze będą podchodzić do problemów i zagrożeń ze strony tubylców. Dowódcy zdecydowali się zatopić wszystkie okręty, którymi przypłynęli z Europy. W ten sposób uczestnicy wyprawy nie mieli innego wyjścia niż skupić się na wykonaniu zadania.

Używając współczesnej terminologii, powiedzielibyśmy, że wydajność ich zespołów została w znacznym stopniu podwyższona, ponieważ pozbawiono ich alternatywy powrotu (czytaj: wywołania buntu i przejęcia dowództwa). W dzisiejszych czasach nikt nie dokonuje już tak spektakularnych i radykalnych akcji, jednakże zagadnienie wydajności pracowników pozostaje aktualne w takim samym stopniu.

Współczesna rzeczywistość zespołów sprzedażowych wiąże się nieodzownie z wydajnością ich pracy. Aby sprostać nieustannie zwiększającym się planom sprzedażowym, wymyślane są wciąż nowe kombinacje metod, dzięki którym zespół handlowy może działać jeszcze skuteczniej i wydajniej.

Oto zestaw kilku efektywnych sposobów na poprawę wydajności zespołu sprzedażowego:

GRYWALIZACJA

Wykorzystywanie mechanizmów pochodzących z gier w sytuacjach prawdziwego życia nosi nazwę grywalizacji. Można ją zastosować do motywowania zespołów sprzedażowych, o czym bardziej szczegółowo pisałem w artykule „Grywalizacja to jest to – nowe spojrzenie na skuteczną motywację” („Szef Sprzedaży” Nr 2/Czerwiec 2012). W niniejszym artykule przypomnę dwie metody, które szczególnie skutecznie mogą wpłynąć na zwiększenie wydajności zespołu.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.