Jak (nie)zostać spamerem?

  • Z jakich powodów nasze e-maile nie dochodzą do adresata?
  • Jak uniknąć wpisu na czarną listę mailingową?
  • Jak nie stracić dobrej reputacji jako nadawca mailingów?
ECOM_10_51.jpg

W sieci funkcjonują spamtraps, czyli adresy-pułapki. Są to adresy e-mailowe wykorzystywane m.in. przez ISP i operatorów czarnych list do zwabiania i identyfikacji potencjalnych spamerów. Pułapki spamowe „z odzysku” to porzucone lub dłużej nieużywane adresy e-mailowe realnych osób. Sześć do dwunastu miesięcy po dezaktywacji adres taki można ponownie uaktywnić jako spam trap. Ponieważ komunikacja za pośrednictwem tego adresu e-mailowego nie odbywała się przez dłuższy czas, ISP i operatorzy czarnych list zakładają, że nadawca wiadomości dba o swoją bazę adresów w niewystarczającym stopniu, np. nie usuwa zwrotek twardych i umieszczają go na czarnej liście.

Szczególną formą spam trapu są pristin spamtraps – dziewicze adresy e-mailowe, które nigdy nie były używane do komunikacji, ale są publikowane w internecie wyłącznie jako wabiki. Dziewicze pułapki spamowe są zazwyczaj wykrywane przez e-mail harvester – programy, które automatycznie szukają adresów e-mailowych.

Ważne!

  • Dbaj o swoją bazę adresów – usuwaj zwrotki twarde natychmiast, najlepiej automatycznie. Najpóźniej po trzeciej zwrotce twardej dany adres powinien zostać usunięty z bazy adresów.
  • Jeśli nie jesteś pewny, czy zwrotka jest twarda czy miękka, usuń adres z bazy adresów.
  • Hard bounce rate nie powinien przekraczać 1%.
  • Podczas rejestracji nowych subskrybentów stosuj zawsze procedurę double opt-in.

Widmo czarnej listy

Jeśli już ktoś trafi na czarną listę – bardzo trudno jest z niej zniknąć. Co można zrobić, aby jako nadawca nie znaleźć się na jednej z nich? Postępując zgodnie z poniższymi wskazówkami można przynajmniej zminimalizować ryzyko.

Wskazówka 1 - Nie kupuj/nie wynajmuj bazy adresów e-mailowych

Nie należy wysyłać e-maili na adresy z zakupionych i wynajętych baz adresowych. Jest to bowiem nie tylko problematyczne z punktu widzenia RODO, ale zdecydowanie szkodzi dostarczalności e-maili i może spowodować, że nadawca znajdzie się na czarnej liście.

Wskazówka 2 - Nie wysyłaj e-maili na adresy ze zwrotką twardą

Należy usunąć zwrotki twarde z bazy adresów tak szybko, jak to możliwe. Nieaktywne adresy e-mailowe mogą po pewnym czasie ponownie uaktywnić się jako spamtraps i sprawić, że nadawca pojawi się na czarnej liście. Zbyt wysoki współczynnik zwrotek twardych sprawi, że ISP potraktuje nadawcę jako spamera i może zablokować jego e-maile.

Wskazówka 3 - Rozważnie wysyłaj e-maile na adresy bez odpowiedzi

Trzeba być ostrożnym, także w przypadku adresów e-mailowych, które nie reagują na nasze e-maile od dłuższego czasu. Być może są to adresaci, którzy usuwają je bez czytania. W najgorszym razie są to pułapki spamowe. Oba przypadki szkodzą naszej dobrej reputacji jako nadawcy.

Wskazówka 4 - Dbaj o regularną komunikację

Adresy e-mailowe, z którymi nie kontaktowano się od ponad sześciu miesięcy, mogły w międzyczasie zamienić się w pułapkę antyspamową, a nadawca w wyniku braku kontaktu nie był w stanie wyłapać zwrotki twardej. Należy zachować szczególną ostrożność przy korzystaniu z takich adresów.

Podsumowanie

Prawdopodobieństwo trafienia na czarną listę jest niestety bardzo duże. Umieszczenie naszego adresu na niej spowoduje problemy z dostarczalnością e-maili, a co za tym idzie – pogorszenie naszej reputacji. Proces usuwania adresów z czarnej listy jest czasochłonny i nie zawsze skuteczny. Dlatego nie można dopuścić do wpisania na czarną listę. Stosując się do powyższych zaleceń uda się to z pewnością.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.