Handlowiec z piekła rodem

  • Dlaczego reprezentanci „mrocznej triady” robią zazwyczaj bardzo dobre pierwsze wrażenie, a potem zostawiają spaloną ziemię?
  • Czy narcystyczny sprzedawca to złote, czy może kukułcze jajo w koszyku firmy?
  • Jak zabezpieczyć się przed „toksykami” w firmie i w kontaktach biznesowych?
art psychopatyczny sprzedawca.jpg

Idealne pierwsze wrażenie, bombardowanie komplementami oraz obietnice złotych gór – tak „wąż w garniturze” wpełza do ogrodu firmy. Potem rozpoznaje kluczowych interesariuszy i ich osacza, a osoby-przeszkody skutecznie eliminuje. Na koniec zostawia spaloną ziemię – tak działają zazwyczaj reprezentanci tzw. mrocznej triady (psychopaci, narcyzi i manipulatorzy).

Bardzo często można ich spotkać w agresywnej sprzedaży przez telefon dla klientów indywidualnych, MLM-ach, wciskaniu drogich garnków, pościeli oraz innych cudów na kiju za pieniądze z pożyczek. Działają bez skrupułów, są skuteczni i przez to pozornie bardzo opłacalni dla firmy. Pytanie na jak długo?

Ciemna triada

Psychopatia (2–3 proc. w populacji) to kolokwialne określenie osobowości dyssocjalnej (antyspołecznego zaburzenia osobowości). Charakteryzuje się m.in.: brakiem empatii, wyłączonym lękiem, manipulatywnością, impulsywnością oraz skłonnością do ryzyka. Ktoś mógłby powiedzieć – to idealne zasoby skutecznego handlowca lub menedżera sprzedaży. I faktycznie większość tzw. psychopatów kalkulatywnych (nazywanych również successful psychopaths) nie lokuje się w szpitalach psychiatrycznych czy więzieniach, ale na lukratywnych stanowiskach w branżach związanych z finansami, dziennikarstwem, prawem, medycyną czy polityką.

Psychopatia w biznesie często łączy się z tzw. mroczną triadą, w której skład wchodzi oprócz psychopatii również narcyzm i makiawelizm. Narcystyczne zaburzenie osobowości (6,2 proc. w populacji) najczęściej manifestuje się poprzez: idealizację i dewaluację (widzenie skrajnie czarno-białe, bez zauważania szarości), nadmiarową potrzebą bycia podziwianym i uprzywilejowanym, narcystyczną złością (action out) oraz tzw. gaslightingiem (psychologiczna manipulacja powodująca dezorientację i obniżenie samooceny ofiary). Należy pamiętać, że każdy psychopata jest narcyzem, ale tylko nieliczni narcyzi są psychopatami.

Bardzo rzadko psychopata czy narcyz sam, z nieprzymuszonej woli, poddaje się psychoterapii. Najczęściej osoby dotknięte mroczną triadą nie odczuwają takiej potrzeby. Również z reguły nie chcą wyrugować trzeciej ingrediencji mrocznej triady, tj. makiawelizmu. Dążą do władzy i pieniędzy za wszelką cenę, bez skrupułów, po trupach do celu, bo w końcu cel uświęca środki (jak twierdził Niccolò Machiavelli).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.