Wytycz drogę robotowi
- Czym jest sitemapa i jak wpływa na pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce?
- Jak wygenerować sitemapę dla swojego sklepu?
- Jakie błędy najczęściej pojawiają się w sitemapach?
Skuteczność sitemapy trudno udowodnić licznymi przykładami, a mimo to jest stałym punktem w zaleceniach dotyczących optymalizacji stron WWW. Jeśli coś może pomóc, jest banalnie proste, to dlaczego z tego rezygnować? Mapa strony to dziś must have, którego nie odpuści żaden pozycjoner.
O mapie strony możemy mówić w dwóch przypadkach. Pierwszy, od którego wszystko się zaczęło, to mapa html. W początkach Google popularne było dodawanie takiej mapy do strony WWW. Pełniła ona rolę schematu całej witryny dla użytkownika, który dzięki temu mógł sprawdzić, z jakich podstron się składa. Dziś takich map się już nie dodaje, a jeśli jakiś twórca strony się o to pokusi, powinien raczej zabiegać o to, by była jak najrzadziej potrzebna. Dobre menu i przejrzysta struktura strony są znacznie ważniejsze niż mapa strony.
Drugim przypadkiem, w którym mamy do czynienia z mapą strony jest mapa w formie pliku XML. W odróżnieniu od mapy html, nie jest ona widoczna dla użytkownika i nie wnosi dla niego żadnej wartości. Mapa XML to spis wszystkich podstron witryny z uwzględnieniem ich hierarchii, a także dat ich modyfikacji. Ma za zadanie przede wszystkim zakomunikować robotom Google, które podstrony naszej witryny uznajemy za wartościowe na tyle, by zaindeksować je w wynikach wyszukiwania Google. Dodatkowo dostarczamy robotom informację o strukturze witryny i zależnościach pomiędzy podstronami. To ważna funkcja w przypadku, gdy mamy w swoim sklepie podstrony niepodlinkowane do żadnej innej strony, a więc nie można do niej dotrzeć poprzez przeklikanie się ze strony głównej.
Jedna mapa czy więcej?
Standardowo pojedynczy plik XML z mapą strony może zawierać maksymalnie 50 000 adresów URL i nie powinna przekraczać rozmiaru 50 MB. O ile przy stronach lokalnych, usługowych firm ten warunek łatwo spełnić, sklepy internetowe mogą napotkać trudności. Wiele serwisów e-commerce już samych produktów ma więcej niż 50 000 i składa się z większej liczby podstron. Jak sobie z tym poradzić? Nie musimy tworzyć jednego pliku dla całego sklepu. Wręcz zalecane jest podzielenie witryny za pomocą map tak, aby każdy z plików zawierał znacznie mniej adresów URL. Możemy przykładowo stworzyć osobną mapę dla kategorii produktowych, dla produktów i dla stron z poradami.
Warto dodać, że przy kilku sitemapach niezbędne jest stworzenie dodatkowej mapy, która pokaże robotom Google, jak poruszać się po plikach. Całość możemy skompresować do wspólnego folderu w formacie gzip, z tą uwagą, że wpłynie to na adres mapy strony. Przy jednym pliku mamy domyślnie adres typu:
www.adres-strony.pl/sitemap.xml
Natomiast w przypadku wielu map w skompresowanym folderze otrzymamy np:
www.adres-strony.pl/sitemap.xml.gz
Jak wygenerować mapę strony?
Generowanie mapy strony jest bardzo proste.
1. Sklep na Wordpressie
W przypadku sklepów internetowych zbudowanych na Woocommerce, czyli na Wordpressie, jest to najprostsze. Wystarczy skorzystać z odpowiednich funkcji wtyczki SEO Yoast, a ona już zrobi wszystko za nas, łącznie z dodaniem mapy do strony. Można sięgnąć także po wtyczki stworzone do generowania map, np. Google XML Sitemaps.
2. Sklep na popularnej platformie e-commerce
Większość platform e-commerce posiada funkcję generowania mapy strony. Należą do nich m.in.:
- PrestaShop – konieczne jest zainstalowanie płatnego dodatku,
- Shoper – mapę znajdziemy w panelu administracyjnym sklepu, korzystając ze ścieżki dostępu: Konfiguracja > Marketing > Pozycjonowanie > Google Sitemap,
- Magento – mapę tworzymy wchodząc kolejno w System > Configuration > Catalog > Sitemap i następnie wybierając budowę pliku, tzn. czy adresy URL mają wyświetlać się w formie listy, drzewka, czy w formie zagnieżdżonej,
- Shoplo – tworzy automatycznie mapę strony,
- Shopify – tworzy automatycznie mapę strony,
- Comarch – konfiguracja mapy strony dostępna jest w panelu administracyjnym: Pozycjonowanie > Mapa strony XML.
Warto sprawdzić, czy nasz system e-commerce także umożliwia automatyczne tworzenie sitemap. Powyższe systemy stosują różne podejścia do map, np. w Shopify otrzymamy domyślnie kilka plików dopasowanych do kategorii produktowych, kolekcji, zdjęć, artykułów na blogu itp. Zaletą korzystania z map stron generowanych w panelu sklepów jest ich automatyczna aktualizacja. Za każdym razem, gdy dokonamy zmian w sklepie, system tworzy zaktualizowaną wersję mapy.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 64% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.