USP w e-commerce
- Czym jest USP i jak wpływa na postrzeganie marki przez klienta?
- W jaki sposób firmy wykorzystują USP do budowania swojej pozycji na tle konkurencji?
- Jak wdrożyć USP w swoim e-sklepie?
Mówisz Zalando – myślisz „Darmowa wysyłka”, Biedronka – „Codziennie niskie ceny”, koszulkowo.com – aktualne t-shirty. Te automatyczne skojarzenia biorą się z USP. W jaki sposób wykorzystać USP w swoim sklepie i wyróżnić się na tle konkurencji?
W Polsce funkcjonuje ponad 29 tysięcy sklepów internetowych1. Liczba e-sklepów w ostatnich 5 latach wzrosła o 34%. Jeśli chcesz przetrwać na tak trudnym rynku, wśród wyszukiwarek, porównywarek i digitalowych chwytów poniżej pasa, musisz się wyróżnić! I to niekoniecznie ceną. Obniżanie marży zawsze kończy się biznesową porażką, dlatego warto zadbać właśnie o Unikalną Propozycję Sprzedaży.
Walcz o koszyki internautów
USP to inaczej Unique Selling Proposition czy Unique Selling Point, czyli Unikalna Propozycja Sprzedaży albo Unikalna Wartość Oferty – słowem to coś, co wyróżnia nas na tle konkurencji. Może być to wartość, zestaw cech, korzyść dla klienta, która charakteryzuje daną firmę, markę, produkt, e-sklep, bloga, a nawet… bohatera serialu. Bo USP to tak naprawdę wyróżnik, dzięki któremu nie mylimy Dextera z Sherlockiem Holmesem, ani H&M z ZARĄ. W marketingu czy sprzedaży jest ona (a właściwie powinna być) wpisana w strategię firmy czy marki i konsekwentnie eksponowana w całej komunikacji. To argument dla klienta, podstawa budowania kampanii i przekazu marketingowego, którą możemy streścić jednym zdaniem. Coś, dla czego klient kupuje u ciebie. Coś, co jest bardzo trudno skopiować, powtórzyć i co tylko ty możesz dostarczyć. Tyle teorii. Przejdźmy do praktyki. Ideę USP najlepiej zrozumieć na przykładach.
Przykład 1. L’OCCITANE En Provence
USP tkwi w samej strategii firmy, jest w jej DNA, ale musi być też bezpośrednio związany z produktem czy usługą. Świetnym przykładem firmy, która ma pewne założenia i cechy wyróżniające ją na tle konkurentów, jest L’OCCITANE En Provence, czyli marka naturalnych francuskich kosmetyków „zainspirowanych art de vivre południowej Francji i prowansalskim pięknem”2. USP marki zaprezentowane jest właśnie w tym krótkim opisie (naturalność, związek z Prowansją). Wynika też bezpośrednio z historii firmy i jej założyciela, który pochodzi z tego francuskiego rejonu.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.