USP w e-commerce

  • Czym jest USP i jak wpływa na postrzeganie marki przez klienta?
  • W jaki sposób firmy wykorzystują USP do budowania swojej pozycji na tle konkurencji?
  • Jak wdrożyć USP w swoim e-sklepie?
ECOM_10_32.jpg

Mówisz Zalando – myślisz „Darmowa wysyłka”, Biedronka – „Codziennie niskie ceny”, koszulkowo.com – aktualne t-shirty. Te automatyczne skojarzenia biorą się z USP. W jaki sposób wykorzystać USP w swoim sklepie i wyróżnić się na tle konkurencji?

W Polsce funkcjonuje ponad 29 tysięcy sklepów internetowych1. Liczba e-sklepów w ostatnich 5 latach wzrosła o 34%. Jeśli chcesz przetrwać na tak trudnym rynku, wśród wyszukiwarek, porównywarek i digitalowych chwytów poniżej pasa, musisz się wyróżnić! I to niekoniecznie ceną. Obniżanie marży zawsze kończy się biznesową porażką, dlatego warto zadbać właśnie o Unikalną Propozycję Sprzedaży.

Walcz o koszyki internautów

USP to inaczej Unique Selling Proposition czy Unique Selling Point, czyli Unikalna Propozycja Sprzedaży albo Unikalna Wartość Oferty – słowem to coś, co wyróżnia nas na tle konkurencji. Może być to wartość, zestaw cech, korzyść dla klienta, która charakteryzuje daną firmę, markę, produkt, e-sklep, bloga, a nawet… bohatera serialu. Bo USP to tak naprawdę wyróżnik, dzięki któremu nie mylimy Dextera z Sherlockiem Holmesem, ani H&M z ZARĄ. W marketingu czy sprzedaży jest ona (a właściwie powinna być) wpisana w strategię firmy czy marki i konsekwentnie eksponowana w całej komunikacji. To argument dla klienta, podstawa budowania kampanii i przekazu marketingowego, którą możemy streścić jednym zdaniem. Coś, dla czego klient kupuje u ciebie. Coś, co jest bardzo trudno skopiować, powtórzyć i co tylko ty możesz dostarczyć. Tyle teorii. Przejdźmy do praktyki. Ideę USP najlepiej zrozumieć na przykładach.

Przykład 1. L’OCCITANE En Provence

USP tkwi w samej strategii firmy, jest w jej DNA, ale musi być też bezpośrednio związany z produktem czy usługą. Świetnym przykładem firmy, która ma pewne założenia i cechy wyróżniające ją na tle konkurentów, jest L’OCCITANE En Provence, czyli marka naturalnych francuskich kosmetyków „zainspirowanych art de vivre południowej Francji i prowansalskim pięknem”2. USP marki zaprezentowane jest właśnie w tym krótkim opisie (naturalność, związek z Prowansją). Wynika też bezpośrednio z historii firmy i jej założyciela, który pochodzi z tego francuskiego rejonu.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.