System do zarządzania klientami

  • Dlaczego warto wdrożyć system CRM w swoim sklepie?
  • Na co zwrócić uwagę przed zakupem konkretnego rozwiązania?
  • Jakie funkcje warto wprowadzić?
ECOM_12_12.jpg

Wdrożenie, a następnie rozwój sklepu internetowego, powinny opierać się przede wszystkim na tym, co najlepsze dla klienta. Często właściciele wdrażając nowy sklep zapominają, że klientem tak naprawdę są użytkownicy końcowi, a miarą sukcesu nie samo wdrożenie, a sprzedaż. Dlatego uważne słuchanie, gromadzenie danych, odpowiednia ich interpretacja, a później wyciąganie słusznych wniosków powinny być podstawą każdej strategii rozwoju. Na całe szczęście klienci dziś zostawiają po sobie tak dużo informacji, że naprawdę jest w czym wybierać. Pozostaje jeszcze kwestia, jak zrobić to dobrze i jakich narzędzi użyć, żeby proces był optymalny.

Mówi się, że idealny sklep internetowy zawiera tylko te produkty, których potrzebuje w danej chwili użytkownik, oczekujące w koszyku na zakup. Oczywiście to (przynajmniej w odniesieniu do dzisiejszych możliwości) niemożliwe do zrealizowania ze względów technicznych, dlatego właściciele sklepów muszą wykonać bardzo dużo, często żmudnej pracy, żeby w gąszczu konkurencji dotrzeć w ogóle do użytkownika, zainteresować go swoją ofertą, sprawić, żeby dokonał zakupu oraz utrzymać wysoki poziom retencji. Ostatni punkt jest kluczowy – powinno nam zależeć na lojalnych klientach, bo ci zostawiają więcej pieniędzy w dłuższej perspektywie, a także mogą być ambasadorami sklepu wśród swoich znajomych.

Jednak utrzymanie odpowiedniego poziomu relacji z klientami nie należy do zadań łatwych. Pojawiają się pytania:

  • jak zbierać i przetwarzać takie dane?
  • jak określić, którzy klienci są ważni dla biznesu?
  • jak sprawdzić, kto i kiedy powraca do sklepu?
  • jak zapewnić indywidualną obsługę klienta, kiedy jest ich tysiące?
  • jak optymalizować działania sprzedażowo-marketingowe, żeby nie podnosić parametru CAC?

Z pomocą przychodzą narzędzia klasy CRM dla e-commerce.

CRM – po co?

Skrót CRM (Customer Relationship Management) kojarzy się nie najlepiej. Szczególnie przedsiębiorcom, którzy na rynku działają od wielu lat, CRM przywodzi na myśl dość toporne narzędzie z mnóstwem tabel, które porządkowało wiedzę o klientach nieco lepiej niż Excel. Na szczęście te czasy już minęły. Obecnie systemy CRM oferują nie tylko o wiele więcej możliwości swoim użytkownikom, ale także robią to lepiej, a przede wszystkim użytecznej niż kiedyś. Jakie więc kluczowe funkcje spełnia CRM w nowoczesnej sprzedaży?

Gromadzenie danych

Największą zaletą nowoczesnego oprogramowania CRM jest możliwość gromadzenia wszystkich danych, które dotyczą użytkowników. W szczególności należy tutaj zwrócić uwagę na:

  • ruch na stronie – jakie strony odwiedza użytkownik, jak często, ile spędza na nich czasu,
  • dane dotyczące zamówień – informacje o wszystkich zamówieniach, które złożyli klienci, statystyka popularności produktów, godzin zamawiania, pików sprzedażowych itd.,
  • informacje o koszykach – synchronizacja koszyków w CRM pozwala na podejmowanie działań odzyskiwania, a także szacowania potencjału sprzedażowego,
  • innego rodzaju interakcje – jeśli sklep realizuje więcej funkcji niż sprzedaż, na przykład możliwość skorzystania z e-booków, zapisu na newsletter, umówienia z konsultantem, każda interakcja może być przechwycona i dalej przetwarzana.

Funkcja gromadzenia danych jest o tyle ważna, że w sprzedaży B2C, w przeciwieństwie do sprzedaży B2B, nie ma takiej swobody komunikacji z klientem, jest ona z natury dużo bardziej anonimowa i masowa.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.