Strategia content marketingowa dla e-sklepu od A do Z

  • Dlaczego content marketing ma kluczowe znaczenie dla e-commerce?
  • Jakie są najważniejsze elementy strategii content marketingowej?
  • Jak polskie marki wykorzystują content marketing w swoich działaniach?
ECOM_14_4.jpg

Każdego dnia podejmujemy się wyzwania, jakim jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy. Stajemy u szczytu możliwości, by wykrzesać z siebie ostatnią iskrę kreatywności, niczym Don Kichot walczymy z wiatrakami. Założyliśmy bloga, jednak nikt go nie czyta. Niestety, ciekawe artykuły i ładne grafiki nie wystarczą. Content marketing to must have każdego e-commerce.

Ideą content marketingu (CM) jest budowanie wartościowych treści, które zachęcą użytkowników do odwiedzin naszej strony, zbudują ich zaufanie do marki, a w efekcie przyczynią się do wzrostu sprzedaży produktów i usług. Jak pisać artykuły, które będą czytane? Jak skutecznie angażować odbiorców? Możliwości jest mnóstwo, skupmy się jednak na tych, które dla branży e-commerce stanowią wyjątkową wartość. Oto CM od A do Z!

B jak buyer persona

By nasze działania nie okazały się walką z wiatrakami, powinniśmy zacząć od rozpoznania, z kim tak naprawdę się zmierzymy – musimy odpowiednio się przygotować. Zadanie nie należy do najprostszych, jednak przed przygodą z contentem powinniśmy dowiedzieć się, z kim będziemy się komunikować. Pomoże nam w tym buyer persona. Stanowi ona fundament każdej strategii marketingowej. W zależności od wielkości biznesu e-commerce, będziemy mieli do czynienia z jedną lub kilkoma grupami klientów. Najważniejsze to dokładnie opisać naszą personę, by odpowiadała charakterystyce konkretnej zbiorowości. Czym powinniśmy się kierować? Powinniśmy skupić się na 4 podstawowych kwestiach:

  1. Przejrzyjmy raporty wewnętrzne, w tym ze strony WWW i Google Analytics: charakterystykę odbiorców, źródła wejść oraz jakie podstrony są oglądane przez użytkowników.
  2. Przeprowadźmy badanie – zadajmy nurtujące nas pytania na profilach społecznościowych. Dzięki temu nie tylko zaangażujemy użytkowników, ale dowiemy się do kogo „mówimy”.
  3. Zapoznajmy się z raportami branżowymi, które stanowią ważny punkt w tworzeniu buyer persony. Warto w tym względzie śledzić coroczne badania. Jednymi z ważniejszych raportów dla marketera są: Ogólnopolski Raport Badania Poczty Elektronicznej, przeprowadzany przez SARE, Raport: Content marketing i Raport: E-mail marketing, publikowane przez Interaktywnie.com, a także Raport Strategiczny IAB Polska, zawierający kompleksową analizę rynku cyfrowego w Polsce.
  4. Porozmawiajmy z działem obsługi klienta – to ten zespół na co dzień pracuje z naszym odbiorcą i dokładnie zna jego potrzeby!

TIP

Tworząc buyer personę przy pomocy informacji pochodzących z Google Analytics, zwróć uwagę przede wszystkim na dane osób, które dokonały zakupu (Obraz X)!


 

F jak Facebook i social media

Gdyby w średniowieczu istniał Facebook, to zapewne mielibyśmy okazję zobaczyć live z legendarnej walki z wiatrakami! Z badań przeprowadzonych w 2018 r. przez Gemius/PBI wynika, że z Facebooka korzysta prawie 80% Polaków, a z aplikacji Instagrama niemal 12%1. Media społecznościowe są ważnym miejscem bezpośredniego kontaktu klienta z firmą, nie możemy o nich zapomnieć planując strategię content marketingową. Jak skutecznie z nich korzystać? Po pierwsze sprawdźmy, w jakich serwisach pojawiają się nasi konkurenci. Wybór odpowiednich kanałów musi zależeć od naszych celów, rodzaju treści i buyer persony. Ze względu na charakter branży e-commerce, zdecydowanym „must” są kanały umożliwiające sprzedaż produktów – Facebook i Instagram. Szczególnie interesujące są działania sprzedażowe na Instagramie – na zdjęciach produktów możemy umieścić znaczniki z ich nazwą i ceną.

Właściwy CM przejawia się pośrednio w działaniach sprzedażowych. Firmowe profile nie istniałyby bez treści publikowanych na co dzień. Posty organiczne powinny informować użytkowników o nowościach, budować wizerunek brandu i zachęcać do zakupów. Pamiętajmy jednak, że mniej znaczy więcej. Planując treści przygotujmy krótkie teksty, filmy czy infografiki, a po więcej zaprośmy na WWW. Nasze publikacje muszą być użyteczne, angażujące i atrakcyjne wizualnie – reakcja użytkowników na Facebooku, Instagramie czy Twitterze jest niemalże natychmiastowa. Zachęćmy odbiorców do podzielenia się naszymi materiałami na forum.

Istotnym działaniem CM na Facebooku jest też organizacja konkursów czy promocji – badanie przeprowadzone przez Syncapse wykazało, że jednymi z powodów do śledzenia marki na Facebooku są możliwość skorzystania ze zniżki (42%) i uczestnictwa w konkursie (35%)2. Świetnym przykładem e-commerce, który angażuje swoich odbiorców w ten sposób, jest polska marka BANDI Cosmetics. Firma używa własnych zdjęć z produktami, informuje o nowościach i promocjach, a także organizuje różnego typu konkursy. Efektem tego jest silna i wierna społeczność, która skupia się wokół BANDI.


TIP

Instagram daje możliwość umieszczania znaczników z nazwą i ceną produktów na postach wcześniej opublikowanych – wykorzystaj to i oznaczaj najpopularniejsze zdjęcia!


 

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.