Strategia content marketingowa dla e-sklepu od A do Z
- Dlaczego content marketing ma kluczowe znaczenie dla e-commerce?
- Jakie są najważniejsze elementy strategii content marketingowej?
- Jak polskie marki wykorzystują content marketing w swoich działaniach?
Każdego dnia podejmujemy się wyzwania, jakim jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy. Stajemy u szczytu możliwości, by wykrzesać z siebie ostatnią iskrę kreatywności, niczym Don Kichot walczymy z wiatrakami. Założyliśmy bloga, jednak nikt go nie czyta. Niestety, ciekawe artykuły i ładne grafiki nie wystarczą. Content marketing to must have każdego e-commerce.
Ideą content marketingu (CM) jest budowanie wartościowych treści, które zachęcą użytkowników do odwiedzin naszej strony, zbudują ich zaufanie do marki, a w efekcie przyczynią się do wzrostu sprzedaży produktów i usług. Jak pisać artykuły, które będą czytane? Jak skutecznie angażować odbiorców? Możliwości jest mnóstwo, skupmy się jednak na tych, które dla branży e-commerce stanowią wyjątkową wartość. Oto CM od A do Z!
B jak buyer persona
By nasze działania nie okazały się walką z wiatrakami, powinniśmy zacząć od rozpoznania, z kim tak naprawdę się zmierzymy – musimy odpowiednio się przygotować. Zadanie nie należy do najprostszych, jednak przed przygodą z contentem powinniśmy dowiedzieć się, z kim będziemy się komunikować. Pomoże nam w tym buyer persona. Stanowi ona fundament każdej strategii marketingowej. W zależności od wielkości biznesu e-commerce, będziemy mieli do czynienia z jedną lub kilkoma grupami klientów. Najważniejsze to dokładnie opisać naszą personę, by odpowiadała charakterystyce konkretnej zbiorowości. Czym powinniśmy się kierować? Powinniśmy skupić się na 4 podstawowych kwestiach:
- Przejrzyjmy raporty wewnętrzne, w tym ze strony WWW i Google Analytics: charakterystykę odbiorców, źródła wejść oraz jakie podstrony są oglądane przez użytkowników.
- Przeprowadźmy badanie – zadajmy nurtujące nas pytania na profilach społecznościowych. Dzięki temu nie tylko zaangażujemy użytkowników, ale dowiemy się do kogo „mówimy”.
- Zapoznajmy się z raportami branżowymi, które stanowią ważny punkt w tworzeniu buyer persony. Warto w tym względzie śledzić coroczne badania. Jednymi z ważniejszych raportów dla marketera są: Ogólnopolski Raport Badania Poczty Elektronicznej, przeprowadzany przez SARE, Raport: Content marketing i Raport: E-mail marketing, publikowane przez Interaktywnie.com, a także Raport Strategiczny IAB Polska, zawierający kompleksową analizę rynku cyfrowego w Polsce.
- Porozmawiajmy z działem obsługi klienta – to ten zespół na co dzień pracuje z naszym odbiorcą i dokładnie zna jego potrzeby!
TIP
Tworząc buyer personę przy pomocy informacji pochodzących z Google Analytics, zwróć uwagę przede wszystkim na dane osób, które dokonały zakupu (Obraz X)!
F jak Facebook i social media
Gdyby w średniowieczu istniał Facebook, to zapewne mielibyśmy okazję zobaczyć live z legendarnej walki z wiatrakami! Z badań przeprowadzonych w 2018 r. przez Gemius/PBI wynika, że z Facebooka korzysta prawie 80% Polaków, a z aplikacji Instagrama niemal 12%1. Media społecznościowe są ważnym miejscem bezpośredniego kontaktu klienta z firmą, nie możemy o nich zapomnieć planując strategię content marketingową. Jak skutecznie z nich korzystać? Po pierwsze sprawdźmy, w jakich serwisach pojawiają się nasi konkurenci. Wybór odpowiednich kanałów musi zależeć od naszych celów, rodzaju treści i buyer persony. Ze względu na charakter branży e-commerce, zdecydowanym „must” są kanały umożliwiające sprzedaż produktów – Facebook i Instagram. Szczególnie interesujące są działania sprzedażowe na Instagramie – na zdjęciach produktów możemy umieścić znaczniki z ich nazwą i ceną.
Właściwy CM przejawia się pośrednio w działaniach sprzedażowych. Firmowe profile nie istniałyby bez treści publikowanych na co dzień. Posty organiczne powinny informować użytkowników o nowościach, budować wizerunek brandu i zachęcać do zakupów. Pamiętajmy jednak, że mniej znaczy więcej. Planując treści przygotujmy krótkie teksty, filmy czy infografiki, a po więcej zaprośmy na WWW. Nasze publikacje muszą być użyteczne, angażujące i atrakcyjne wizualnie – reakcja użytkowników na Facebooku, Instagramie czy Twitterze jest niemalże natychmiastowa. Zachęćmy odbiorców do podzielenia się naszymi materiałami na forum.
Istotnym działaniem CM na Facebooku jest też organizacja konkursów czy promocji – badanie przeprowadzone przez Syncapse wykazało, że jednymi z powodów do śledzenia marki na Facebooku są możliwość skorzystania ze zniżki (42%) i uczestnictwa w konkursie (35%)2. Świetnym przykładem e-commerce, który angażuje swoich odbiorców w ten sposób, jest polska marka BANDI Cosmetics. Firma używa własnych zdjęć z produktami, informuje o nowościach i promocjach, a także organizuje różnego typu konkursy. Efektem tego jest silna i wierna społeczność, która skupia się wokół BANDI.
TIP
Instagram daje możliwość umieszczania znaczników z nazwą i ceną produktów na postach wcześniej opublikowanych – wykorzystaj to i oznaczaj najpopularniejsze zdjęcia!
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.