Płatność przed czy po?
- Jakie modele płatności obowiązują przy sprzedaży usług w sieci?
- Jakie wady i zalety ma każdy z modeli płatności z punktu widzenia klienta i usługodawcy?
- Który model płatności będzie najkorzystniejszy w przypadku konkretnych usług?
Pojęcie e-commerce najczęściej kojarzone jest z handlem produktami, ale obejmuje ono wszystkie transakcje zawierane drogą elektroniczną, a zatem dotyczy również zakupu usług.
Do usług sprzedawanych drogą elektroniczną można zaliczyć zarówno zakup biletu do kina, postoju na parkingu, przewozu taksówką, jak i tradycyjnej wizyty u fryzjera. Rozwój technologii sprawił, że część produktów stała się de facto usługami. Mowa tutaj o szeroko pojętych multimediach, takich jak książki, muzyka czy filmy – zakup fizycznego przedmiotu zmienił się tu w zakup dostępu do tych treści, czyli usługi. Wzrostowi wartości usług sprzedawanych przez urządzenia elektroniczne towarzyszy rozwój i powstawanie nowych modeli płatności.
Dobór odpowiedniego modelu płatności może nie tylko ułatwić proces zakupu z punktu widzenia klienta, ale również zredukować koszty czy ustabilizować wpływy do kasy usługodawcy. Poniżej omówiono najczęściej spotykane modele płatności za usługi w e-commerce.
1. Sprzedaż w modelu subskrypcji
Najprościej rzecz ujmując, jest to system abonamentowy, czyli dobrze wszystkim znany model płatności za telewizję kablową czy usługi telekomunikacyjne. Klient, decydując się na zakup usługi w tym modelu, z góry deklaruje chęć korzystania z niej w sposób stały, najczęściej z cyklicznymi miesięcznymi opłatami. Praktyką stosowaną zarówno w świecie rzeczywistym, jak i wirtualnym jest tworzenie cennika, w którym opłata za dostęp do usługi maleje wraz ze zobowiązaniem klienta do korzystania z niej przez dłuższy czas.
Ten zabieg ma zachęcić klienta do zakupu subskrypcji na dłuższy czas. Różnicę w sprzedaży usług w kanale online i offline można zauważyć w wymogu deklarowania okresu, w jakim klient chce korzystać z usługi. W przypadku usług dostępu online, np. do multimediów, zazwyczaj nie stosuje się takiego wymogu. Klient, podając dane swojej karty kredytowej, informowany jest o możliwości wyłączenia subskrypcji w każdym momencie korzystania z usługi. W tradycyjnym modelu płatności, np. za dostęp do telewizji kablowej, wiązałoby się to z koniecznością uruchomienia procesu odstąpienia od umowy i poniesieniem dodatkowych kosztów.
Warto pamiętać, że subskrypcja jako model płatności bazuje na długotrwałej relacji z klientem. Dla sprzedawcy produktów czy usług płatnych z góry za cały okres moment dokonania zakupu stanowi zakończenie procesu sprzedażowego, a w przypadku modelu subskrypcji jest to jego początek. Ta różnica wymusza dbałość o rozwój usługi oraz jej jakość, a także zaplanowanie pozytywnych doświadczeń klienta na każdym etapie styku z usługodawcą.
Sprzedaż w modelu subskrypcji
Wady i zalety modelu z punktu widzenia klienta
zalety
- niższy koszt, rozbity na miesięczne cykle płatności, szczególnie w przypadku zakupu oprogramowania nie jako produktu (licencji), lecz w formie usługi (SaaS – ang. Software as a Services);
- możliwość przetestowania usługi w wersji pełnej oraz porównania jej z innymi dostępnymi na rynku w tym samym modelu (pozwala na to niższy koszt i brak długoterminowego przywiązania do usługodawcy);
- prostota i wygoda – podając raz dane karty kredytowej, nie trzeba dokonywać cyklicznie przelewów, opłata za usługę pobierana jest automatycznie z karty klienta
wady
- poczucie braku pełnej kontroli nad usługą, szczególnie w przypadku SaaS, kiedy działalnie oprogramowania jest zależne od firmy zewnętrznej (np. jej serwera)
Wady i zalety modelu z punktu widzenia usługodawcy
zalety
- łatwiejsze pozyskanie klienta, który, widząc niższy koszt, często jest bardziej skłonny do podjęcia ryzyka zakupu;
- zapewnienie regularnych i przewidywalnych wpłat od klientów, którzy zdecydowali się na niższy koszt usługi w zamian za deklarację korzystania z niej w długim okresie;
- automatyzacja pobierania opłat za usługi;
- zarabianie, nawet jeżeli klient nie korzysta z usługi; przykładem może być zakup dostępu do serwisów VOD (ang. video on demand) typu Showmax.com, gdzie nawet jeżeli klient nie obciąży serwerów, poniesie niską miesięczną opłatę
wady
- niechęć części klientów do podawania danych z karty kredytowej (konieczne jest zapewnienie klientowi możliwości dokonania samodzielnych wpłat, co wiąże się z przypominaniem o płatności);
- nawet posiadając dane karty kredytowej klienta, usługodawca będzie zmuszony do skontaktowania się z nim w chwili wygaśnięcia jej ważności;
- szybsza rotacja klientów, którzy, nie mając umów długoterminowych, mogą częściej decydować się na rezygnację lub zmianę usługodawcy
2. Przedpłata pomniejszana za skorzystanie z usługi
Kolejny obok subskrypcji model, w którym opłata pobierana jest przed skorzystaniem z usługi. W tym modelu klient dokonuje przedpłaty na swoje konto w systemie usługodawcy, a następnie wpłacone środki pomniejszane są w chwili skorzystania z usługi. Popularne karty pre-paid dla usług telekomunikacyjnych są doskonałym przykładem funkcjonowania tego modelu płatności. Taki model płatności zastosowano w aplikacji mobiParking, która pozwala na zdalną opłatę za parking z poziomu telefonu komórkowego – wpłacona kwota jest pomniejszana w chwili korzystania z usługi – w tym przypadku za czas parkowania.
Model ten sprawdza się również z powodzeniem w serwisach sprzedających materiały graficzne, takich jak Fotolia.com. Kupuje się tam wewnętrzną walutę serwisu – kredyty, których następnie używa się w celu skorzystania z usług serwisu.
Przedpłata pomniejszana za skorzytanie z usługi
Wady i zalety modelu z punktu widzenia klienta
zalety
- kontrola wydatków – klient otrzymuje gwarancję, że nie wyda więcej niż chce;
- wpłacone środki nie przepadną po określonym czasie jak w przypadku abonamentu – klient płaci za konkretne korzystanie z usługi
wady
- w przypadku niektórych usług, np. dostępu do filmów, jednostkowy dostęp w modelu prepaid będzie droższy niż w przypadku skorzystania z abonamentu
Wady i zalety modelu z punktu widzenia usługodawcy
zalety
- usługodawca szybciej otrzymuje większą kwotę, którą klienci wydawać będą w dłuższym okresie niż w przypadku abonamentów;
- nawet nie mając rozpoznawalnej marki, łatwiej zachęcić klientów do mniejszej wpłaty w ramach tego modelu niż do abonamentu
wady
- brak stabilizacji w przepływach pieniężnych;
- trzeba zapewnić dostęp do usługi dla klientów, którzy doładowali konto nawet wiele miesięcy temu
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 46% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.