Kolory a sprzedaż
- Czego e-commerce może nauczyć się z badań o kolorach?
- W jaki sposób kolory wpływają na sprzedaż?
- Co należy mieć na uwadze, wybierając kolor przycisku call to action i innych elementów w sklepie?
„Kolor nie dodaje przyjemnej jakości do projektu – wzmacnia go”. To słowa impresjonisty Pierre Bonnarda. Jak się one mają do e-commerce? Jeśli chcesz wpłynąć na decyzję zakupową użytkownika w sklepie, musisz sięgnąć po perswazję, by wzmocnić swój przekaz. Masz do tego cały zestaw narzędzi – jednym z nich jest odpowiednie zastosowanie kolorów. Jak to wygląda w praktyce?
Kolor ma moc. Skąd to wiemy? Wystarczy, że pomyślisz o Allegro, a od razu zobaczysz pomarańczowy. Nie jest to najbardziej wiarygodny eksperyment, ale w uproszczeniu pokazuje, że kolory wiążą się ze sposobem interpretowania przez nas świata. Krótko mówiąc: ludzie to istoty wizualne. Potwierdzają to badania – nasze mózgi są w stanie przetwarzać obrazy, które widzieliśmy zaledwie przez 13 milisekund1. Czego możemy nauczyć się z badań o kolorach w kontekście e-commerce?
- Kolory wpływają na ogólne postrzeganie wyglądu strony: dane Institute for Color Research pokazują, że ludzie dokonują podświadomego osądu na temat osoby, środowiska lub produktu w ciągu 90 sekund od pierwszego obejrzenia. Co więcej, od 62 do 90% tej oceny jest oparte na samym kolorze2. To, jakich kolorów użyjemy w sklepie, wpłynie na pierwsze wrażenie odbiorcy i na to, jak zapamięta stronę. To ważne, biorąc pod uwagę, że 52% kupujących nie powraca na stronę internetową z powodu jej ogólnej estetyki3.
- Kolory wpływają na postrzeganie marki: według naukowców z Uniwersytetu Loyola kolor zwiększa rozpoznawalność marki o 80%4. Dzięki odpowiedniemu doborowi kolorów kupujący szybciej rozpoznają markę wśród ogromu innych produktów dostępnych na rynku. Kolor może więc wzmocnić zaufanie konsumentów względem sklepu.
- Kolory wpływają na zakup: 92,6% respondentów badań prowadzonych w 2004 r. przez Seoul International Color Expo stwierdziło, że przy zakupie produktów największą wagę przykładają do warstwy wizualnej. Dla 84,7% z nich kolor stanowi ponad połowę spośród różnych czynników istotnych przy wyborze produktów5.
Kolory a psychologia
Jak dobrać odpowiednie kolory do sklepu, by wpłynąć na zwiększenie sprzedaży? Kiedy pomyślisz o tym, że oko ludzkie rozróżnia ok. 10 mln różnych kolorów, to zadanie wydaje się niewykonalne6. Z pomocą przychodzi jednak psychologia kolorów.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.