Kolory a sprzedaż

  • Czego e-commerce może nauczyć się z badań o kolorach?
  • W jaki sposób kolory wpływają na sprzedaż?
  • Co należy mieć na uwadze, wybierając kolor przycisku call to action i innych elementów w sklepie?
ECOM_11_34.jpg

„Kolor nie dodaje przyjemnej jakości do projektu – wzmacnia go”. To słowa impresjonisty Pierre Bonnarda. Jak się one mają do e-commerce? Jeśli chcesz wpłynąć na decyzję zakupową użytkownika w sklepie, musisz sięgnąć po perswazję, by wzmocnić swój przekaz. Masz do tego cały zestaw narzędzi – jednym z nich jest odpowiednie zastosowanie kolorów. Jak to wygląda w praktyce?

Kolor ma moc. Skąd to wiemy? Wystarczy, że pomyślisz o Allegro, a od razu zobaczysz pomarańczowy. Nie jest to najbardziej wiarygodny eksperyment, ale w uproszczeniu pokazuje, że kolory wiążą się ze sposobem interpretowania przez nas świata. Krótko mówiąc: ludzie to istoty wizualne. Potwierdzają to badania – nasze mózgi są w stanie przetwarzać obrazy, które widzieliśmy zaledwie przez 13 milisekund1. Czego możemy nauczyć się z badań o kolorach w kontekście e-commerce?

  • Kolory wpływają na ogólne postrzeganie wyglądu strony: dane Institute for Color Research pokazują, że ludzie dokonują podświadomego osądu na temat osoby, środowiska lub produktu w ciągu 90 sekund od pierwszego obejrzenia. Co więcej, od 62 do 90% tej oceny jest oparte na samym kolorze2. To, jakich kolorów użyjemy w sklepie, wpłynie na pierwsze wrażenie odbiorcy i na to, jak zapamięta stronę. To ważne, biorąc pod uwagę, że 52% kupujących nie powraca na stronę internetową z powodu jej ogólnej estetyki3.
  • Kolory wpływają na postrzeganie marki: według naukowców z Uniwersytetu Loyola kolor zwiększa rozpoznawalność marki o 80%4. Dzięki odpowiedniemu doborowi kolorów kupujący szybciej rozpoznają markę wśród ogromu innych produktów dostępnych na rynku. Kolor może więc wzmocnić zaufanie konsumentów względem sklepu.
  • Kolory wpływają na zakup: 92,6% respondentów badań prowadzonych w 2004 r. przez Seoul International Color Expo stwierdziło, że przy zakupie produktów największą wagę przykładają do warstwy wizualnej. Dla 84,7% z nich kolor stanowi ponad połowę spośród różnych czynników istotnych przy wyborze produktów5.

Kolory a psychologia

Jak dobrać odpowiednie kolory do sklepu, by wpłynąć na zwiększenie sprzedaży? Kiedy pomyślisz o tym, że oko ludzkie rozróżnia ok. 10 mln różnych kolorów, to zadanie wydaje się niewykonalne6. Z pomocą przychodzi jednak psychologia kolorów.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.