Czy kryzysy sprzedają?

  • Jakie kryzysy są bardziej niebezpieczne dla marki: bezpośrednie czy pośrednie?
  • Czy zasada „nieważne jak mówią, byle mówili” sprawdza się z korzyścią dla sprzedaży?
  • Jak kryzysy w mediach społecznościowych przełożyły się na sprzedaż znanych marek?
ECOM_12_30.png

Kryzys w social mediach to sytuacja, która wpływa na pogorszenie wizerunku marki w oczach jej odbiorców. Wydawać by się mogło, w ramach logicznego ciągu przyczynowo-skutkowego, że kolejnym następstwem będzie zmniejszenie sprzedaży. Czasami jednak okazuje się, że jest na odwrót.

Obecnie każdy kryzys komunikacyjny marek, niezależnie od przyczyny, znajduje swoje przedłużenie lub źródło w social mediach. Odkąd powstały media społecznościowe, wszyscy mają możliwość wyrażenia swojego zdania na temat marki na wybranym serwisie, o dowolnej porze, docierając do szerokiego grona odbiorców. To olbrzymie wyzwanie dla brand managerów, specjalistów ds. komunikacji i social media oraz PR-owców. Trzeba przecież jak najszybciej zareagować, żeby kryzys się nie rozprzestrzeniał dalej, pamiętając o odpowiedniej formie. Źle skonstruowany komunikat zamiast ugasić pożar, jeszcze bardziej go wznieci. Odpowiednia reakcja marki może natomiast podwójnie zaprocentować.

Koncentrując się na przyczynie można wyodrębnić dwa rodzaje sytuacji kryzysowych w mediach społecznościowych:

1. Kryzysy bezpośrednie

Dotyczą rozprzestrzeniania się negatywnych informacji na temat produktów lub usług oferowanych przez markę, skupiając się na kwestii jakości. Za przykład może tu posłużyć kryzys marki Wawel z 2007 r. (znalezione robaki w „Kasztankach”), czy Domino’s Pizza z 2009 r. (publikacja wideo na YouTube, na którym pracownicy jednej z pizzerii tej sieci bawią się, wsadzając jedzenie do różnych dziwnych miejsc, przed wydaniem klientom). Ten typ kryzysów silnie wpływa na zmniejszenie zaufania do produktów i usług marki.

2. Kryzysy pośrednie

Obejmują wszystkie sytuacje kryzysowe pośrednio powiązane z produktem/usługą – czyli m.in. nieodpowiednia komunikacja marketingowa czy dyskryminujący komentarz pracownika firmy. Przykładem jest np. kryzys marki Żytnia Extra z 2015 r. (na fanpage’u marki został opublikowany post z grafiką prezentującą zdjęcie śmiertelnie postrzelonego w 1982 r. w Lublinie, przez władze komunistyczne, Michała Adamowicza z podpisem „KacVegas? Scenariusz pisany przez Żytnią”).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.