Żeby doszło na czas
- Jak sprawić, aby obsługa w naszym sklepie była zgodna z oczekiwaniami klienta?
- Jak przedstawiać termin realizacji zamówienia w sklepie, aby uniknąć nieporozumień z klientami?
- Jakie działania wdrożyć, aby w okresie zwiększonej liczby zamówień uniknąć opóźnień w realizacji przesyłek?
Dzięki odpowiednim rozwiązaniom logistycznym, pomimo zwiększonej skali zamówień, można spełniać podstawowe oczekiwania klientów związane z precyzją miejsca i czasu dostawy, zgodnością przesyłki z zamówieniem, brakiem uszkodzeń przesyłek czy monitoringiem jakości usługi przewozu, a tym samym budować markę. W środowisku podobnych produktów to właśnie logistyka i obsługa klienta sklepu pozwalają się wyróżnić na tle konkurencji.
Aby realizować zamówienie na czas, zgodnie ze złożonymi w naszym sklepie deklaracjami, należy skupić się na dwóch podstawowych obszarach:
- logistyce, rozumianej jako:
- dostęp do odpowiedniej infrastruktury logistycznej pozwalającej na dynamiczne i poprawne kompletowanie zamówień (zaplecze magazynowo-techniczne),
- odpowiednia kadra osobowa do realizacji zamówień (zaplecze osobowe),
- możliwość sprawnej obsługi dużych wzrostów liczby zamówień (brak ograniczeń skalowalności liczby realizacji zleceń),
- brak ograniczeń w zakresie magazynowania produktów do sprzedaży,
- skuteczna realizacja zleceń na odcinku „ostatniej mili” przez podmioty kooperujące, np. dzięki efektowi skali współpracy;
- wiedzy, jak poprawnie składać deklaracje sprzedażowe, logistyczne oraz w jaki sposób budować i obsługiwać platformę sprzedażową.
Ważna jest także umiejętność efektywnej wielokanałowej komunikacji z konsumentem (automatyka komunikacji przez www, pop-upy, infolinię, czat, media społecznościowe). Klient, który na bieżąco i w przejrzysty sposób będzie informowany o ewentualnych trudnościach z realizacją zleceń, na pewno lepiej przyjmie dłuższy czas oczekiwania na przesyłkę niż kupujący, który nie otrzyma rzetelnej informacji na temat opóźnienia.
Sprawna logistyka
Do niedawna logistyka w procesie sprzedaży e-commerce była niedocenianym czy wręcz zaniedbywanym obszarem. Dzisiaj to ona wyznacza liderów w branży. Jest wyróżnikiem pozwalającym zwiększać nie tylko oszczędności, ale i sprzedaż, przede wszystkim bez obaw o ryzyko braku możliwości skutecznej obsługi zamówień naszych klientów w okresach zwiększonej sprzedaży. Mam tu na myśli głównie nieograniczony dostęp do powierzchni składowania w sytuacjach wymagających zatowarowania pod kątem zwiększonej sprzedaży czy odpowiedzialności za skuteczne zabezpieczenie zasobów do realizacji zwiększonej liczby zleceń dla naszych konsumentów.
W jaki sposób dopasować zasoby do sprawnej obsługi wahającej się liczby zamówień e-sklepu? Do wyboru jest kilka opcji:
- utrzymywanie „zapasów” powierzchni magazynowej i ludzi gotowych do obsługi szczytów sprzedażowych (peaków);
- zatrudnienie dodatkowych pracowników w okresach wzmożonych wzrostów sprzedaży i okresowe wynajęcie zewnętrznej powierzchni magazynowej;
- outsourcing logistyki i scedowanie konieczności zapewnienia odpowiednich zasobów do obsługi każdej skali zamówień na operatora zewnętrznego.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.