Optymalizacja kosztów pakowania
- Od czego zależy koszt pakowania?
- Co warto zmienić w procesie pakowania, aby zoptymalizować koszty?
- O jakich opakowaniach warto pomyśleć, aby proces zwrotów był przyjazny dla klientów?
Na koszt pakowania produktów składa się kilka elementów, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się nieistotne, jednak w ostatecznym rozrachunku mają duże znaczenie, również dla kosztów działania sklepu. W artykule przedstawiamy kilka pomysłów na to, jak obniżyć koszty pakowania.
TCO (Total Cost of Ownership – całkowity koszt posiadania) to koncepcja, która wychodzi z założenia, że od samych opakowań droższe jest ich używanie, co w przypadku sklepu internetowego sprowadza się do holistycznego spojrzenia na cały proces pakowania. Warto szukać oszczędności w następujących obszarach:
1. Uszkodzenia
Uszkodzenia przesyłek zdarzają się częściej niż nam się wydaje. Czasem uszkodzone jest tylko opakowanie zamawianego produktu, co większości klientów raczej nie będzie przeszkadzać, jeśli jednak został on zakupiony na prezent – sytuacja wygląda już zupełnie inaczej. W przypadku firm oferujących artykuły np. z kategorii wystroju wnętrz, które wysyłają produkty delikatne, o bardzo różnych i często dużych gabarytach (lampy, ozdoby, meble), problem uszkodzeń jest szczególnie kosztowny w obsłudze, nawet jeśli koszty reklamacji ponosi firma przewozowa. Zostają rozczarowani klienci i dodatkowa praca przy obsłudze reklamacji zamiast nowych zamówień.
Bezpośredni wpływ na redukcję uszkodzeń mają m.in. opakowania, szczególnie, gdy zostaną zaprojektowane od podstaw jako opakowania wysyłkowe („e-commerce ready”), tzn. nadające się do wysyłki kurierem, gotowe znieść trud przewozu. Tymczasem najczęstszą praktyką jest wzięcie produktu w jego domyślnym opakowaniu i wrzucenie go do drugiego kartonu, dodając niezbędne zabezpieczenia.
Odpowiednio dobrane opakowanie wysyłkowe to takie, które pozostawia jak najmniej niewykorzystanej przestrzeni po włożeniu zamówionego produktu. To właśnie luz w opakowaniu często jest przyczyną uszkodzeń. Z pomocą przychodzą uniwersalne opakowania, które można dostosować do stopnia wypełnienia ich produktami.
Odpowiednie zabezpieczenie produktów komplikuje się przy zwrotach. Zwroty są często podstawą budowania pozytywnych doświadczeń klienta w ramach procesu zakupowego. Łatwy zwrot to zwrot bezproblemowy dla klienta, m.in. dzięki opakowaniu, które nadaje się do ponownego, prostego spakowania i odesłania.
Przykład:
Zalando oparło swój sukces na bezproblemowym modelu zwrotów. Wiąże się on m.in. z tym, że opakowanie, w którym klient otrzymał przesyłkę, nadaje się do ponownej wysyłki. Zawiera np. wklejony pasek z taśmą klejącą, co ułatwia ponowne zamknięcie opakowania. Dzięki temu klient nie musi szukać nowego pudełka i taśmy klejącej. Takie opakowanie stanowi także ułatwienie operacyjne dla osób obsługujących zwroty, które otrzymują produkty w znanych, standardowych opakowaniach i nie muszą się siłować z radosnymi tworami przygotowanymi przez klientów.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 61% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.