Czy CRM w e-commerce to tylko narzędzie do zarządzania sprzedażą?

  • Budowanie relacji z klientem sklepu internetowego jest trudniejsze niż w tradycyjnej sprzedaży.
  • Nowoczesne narzędzia wspomagające pracę specjalistów e-commerce powinny dawać więcej niż tradycyjny CRM.
  • Obsługa wsparcia klienta i serwisowania to procesy coraz częściej wspierane w systemach CRM stosowanych w e-commerce.

Artykuł oparty na case study wdrożenia systemu CRM TeamFlow.it w firmie produkcyjnej sprzedającej swoje produkty online do kilkunastu krajów europejskich.

Czym jest Customer Relationship Management w e-commerce?

CRM (Customer Relationship Management) to proces zarządzania relacjami z klientami. CRM jako oprogramowanie w tradycyjnym rozumieniu jest bazą kontrahentów, zapisem historii współpracy firmy z każdym z nich. Podstawową funkcją nowoczesnego systemu CRM dla e-commerce jest zdolność zbierania informacji o zachowaniu klientów od ich pierwszego kontaktu z firmą, produktem, po obsługę działań posprzedażowych.

Budowanie relacji z klientem sklepu internetowego jest zupełnie inne i daleko trudniejsze niż w tradycyjnej sprzedaży. Brak bezpośredniego kontaktu, możliwości rozmowy, poznania potrzeb i nawiązania relacji skutecznie to utrudnia.

Proces sprzedaży w sklepie internetowym dokonuje się w zasadzie automatycznie. Pierwszy bezpośredni kontakt z klientem następuje często dopiero w przypadku wystąpienia problemów z zamówieniem, chęcią zwrotu zamówionego towaru lub koniecznością realizacji naprawy serwisowej. Jak zbudować relacje z klientem, który nie kontaktuje się z nami podczas procesu sprzedaży?

CRM w e-commerce to przede wszystkim system wspomagający nas w optymalizacji i automatyzacji procesów takich jak wsparcie klienta czy optymalizacja i automatyzacja obsługi serwisowania. Możliwość wprowadzenia automatyzacji i podnoszenia efektywności komunikacji w efekcie budują wartość dodaną oferty i wspomagają działania budowania relacji i przywiązania do marki.

Co decyduje o jakości obsługi posprzedażowej?

1. Wysoka jakość komunikacji z klientem:

  • możliwość szybkiego uzyskania informacji w dowolnym dostępnym kanale komunikacji (telefon, mail, chat, wiadomość wysłana za pomocą formularza w sklepie),
  • jakość i spójność przekazywanych informacji przez wszystkie osoby biorące udział w procesie obsługi.

2. Dotrzymywanie zobowiązań:

  • dbałość o dotrzymanie ustalonych warunków naprawy,
  • nieprzekraczanie deklarowanego czasu naprawy.

3. Logistyka:

  • maksymalne ułatwienie logistyki zgłoszenia i dostarczenia wadliwego/zepsutego towaru,
  • w niektórych przypadkach i w zależności od zobowiązania: zapewnienie sprzętu zastępczego.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 53% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.