Testujemy sklep: Legimi.pl
- Co zachęca, a co zniechęca użytkownika do korzystania z serwisu?
- Jak wypada strona serwisu w teście za pomocą narzędzia Google TestMySite?
- Jak serwis funkcjonuje w wersji mobilnej?
„Testujemy sklep” to seria artykułów, w których oceniamy funkcjonalność sklepów internetowych i zastosowane w nich rozwiązania od strony przeciętnego użytkownika. Zależy nam, aby cykl ten był dla was inspiracją do tego, żeby spojrzeć na swój serwis oczami klienta – łatwiej wówczas dostrzec, czy strona jest przyjazna i intuicyjna w obsłudze. W tym numerze ocenimy funkcjonalność Legimi.pl – serwisu udostępniającego e-booki i audiobooki w modelu abonamentowym.
Po wejściu na Legimi.pl potencjalny klient musi poświęcić nieco uwagi, aby zapoznać się z głównymi korzyściami płynącymi z serwisu. Strona główna wykorzystuje przewijany slider, zawierający trzy główne sekcje: „Czytnik za 1 zł”, „Uzyskaj dostęp do 25 000 e-booków i audiobooków bez limitu” oraz „Tysiące tytułów w abonamencie teraz również na czytnikach Kindle”. To ważne korzyści i należy o nich informować, jednak fakt, że są one prezentowane przemiennie, powoduje, że użytkownik musi przeznaczyć czas na prezentację oferty i już na tym etapie zdecydować, z czym chce się zapoznać w pierwszej kolejności. Lepszym rozwiązaniem byłoby zaprezentowanie oferty na jednej stronie, bez przewijania, a co za tym idzie – ukrywania pewnych korzyści wtedy, gdy wyświetlane są inne. Cierpliwość nie jest mocną stroną internautów, dlatego można założyć, że wiele osób nie będzie czekać, aż zaprezentowane zostaną wszystkie korzyści w sliderze i po wejściu na stronę od razu zaczną ją przewijać w dół.
Strona powinna w przemyślany sposób zabiegać o jak największy współczynnik attention ratio, natomiast Legimi.pl już od początku rozkłada uwagę użytkownika na kilka różnych elementów. Nie można przez to łatwo odpowiedzieć na pytania: Jaki jest główny cel? Kto jest odbiorcą? Jaki problem rozwiązuje ta usługa? Według badania opublikowanego w magazynie „Behaviour & Information Technology” już w 2011 r. internauci oceniali strony internetowe „po okładce” i w ciągu zaledwie 50 ms podejmowali decyzję o tym, czy pierwsze wrażenie jest pozytywne czy negatywne. Jeśli internauta wie, czym jest Legimi.pl, to po wejściu na stronę raczej nie odniesie negatywnego wrażenia – będzie zainteresowany szczegółami oferty. Natomiast osoby, które trafią do serwisu po raz pierwszy, wcześniej nie wiedząc o jego istnieniu, łatwo mogą się zniechęcić.
Estetyka na dwa z plusem
Legimi.pl został dobrze zaprojektowany pod kątem rozdzielczości ekranu komputerów stosowanych w Polsce. Według badań Gemiusa najpopularniejsze rozdzielczości w naszym kraju to: 360 x 640 (25,89% to rozdzielczość smartfonowa), 1366 x 768 (16,29%), 1920 x 1080 (10,19%), 1600 x 900 (3,62%) itp. Legimi.pl dobrze prezentuje się na ekranach komputerów, ponieważ główny slider mieści się pod tzw. linią zanurzenia, czyli momentem, kiedy trzeba przewinąć ekran w dół, by zobaczyć pozostałe treści. Aby zapoznać się z głównymi korzyściami, nie trzeba przewijać strony. Co do smartfonów, tutaj jest już kiepsko – brakuje wersji responsywnej lub mobilnej serwisu. Na smartfonie serwis wyświetla się w taki sposób, że wszystkie elementy trzeba samodzielnie powiększać (domyślnie są nieczytelne) lub przewijać stronę w bok.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.