Jak kupuje pokolenie Z?
- Jak często młodzi Polacy kupują online/w aplikacjach mobilnych marek?
- Co najczęściej kupuje pokolenie Z online?
- Jakie są zalety oraz oczekiwania GenZ wobec platform e-commerce i aplikacji mobilnych?
- Czy program lojalnościowy to skuteczne narzędzie do lojalizacji młodych Polaków?
Łatwy dostęp, szybkość procesu oraz sprawne, intuicyjne rozwiązania odgrywają ogromną rolę w decyzjach zakupowych pokolenia Z. To pierwsze pokolenie, które od początku dorasta w cyfrowej rzeczywistości. Są przyzwyczajeni do szybkiego dostępu do usług oraz informacji czy korzystania z udogodnień sieci. Młodzi ludzie swoje naturalne nawyki przekładają także na oczekiwania wobec firm, marek, czy instytucji. Marki również są żywo zainteresowane ich potrzebami, dostosowując coraz częściej do nich swoją komunikację i proponowane rozwiązania. W końcu Zetki weszły właśnie na rynek, stając się pełnoprawnymi konsumentami i zostaną na nim, kształtując trendy jeszcze przez dłuższy czas.
W marcu 2024 agencja badawcza SW Research na zlecenie MediaMarktSaturn Polska przeprowadziła badanie „Zakupy internetowe i w aplikacji mobilnej”1 na reprezentatywnej grupie Polek i Polaków z pokolenia Z, aby w pełni poznać ich preferencje oraz oczekiwania zakupowe. Dane pokazują, że aż 86,2% młodych Polaków decyduje się na zakupy online lub w aplikacji mobilnej raz w miesiącu bądź częściej. Natomiast jedynie 4,4% pokolenia Z robi zakupy w sieci tylko raz na pół roku bądź rzadziej. Wyniki stanowią dowód na to, że młodzi Polacy zdecydowanie preferują kupowanie w sieci, gdyż to właśnie tam spędzają coraz więcej czasu, to jest ich naturalne środowisko, w którym czują się bezpiecznie.
Co młodzi kupują online?
Do najpopularniejszych kategorii, w których młodzież kupuje online i w aplikacjach mobilnych należy odzież i obuwie (70,6%), a także wszelkiego rodzaju bilety (50,5%), kosmetyki oraz produkty do pielęgnacji (44,8%). Są to także platformy streamingowe i treści rozrywkowe – 41,9%, których zakup w większości możliwy jest tylko przez Internet. W czołówce uplasowała się również elektronika oraz gadżety technologiczne – aż 40,4% kupuje ją online. Z racji, że pokolenie Z to pierwsza generacja wychowana w całkowicie zdigitalizowanym środowisku, mają oni inne podejście do życia i pracy niż starsze generacje. To oni zmieniają standardy pracy, oblicze handlu oraz inicjują nowe trendy. Są odważni i nie boją się wyzwań. Zetki, jeśli nie są usatysfakcjonowane produktem – zmieniają markę, nie przywiązując się do logo. Przede wszystkim ważne jest dla nich podejście do zrównoważonego rozwoju oraz wygoda. Lubią mieć wszystko na wyciągnięcie ręki – do tego akurat od początku przyzwyczaił ich Internet. Marki muszą szybko działać, jeśli chcą przyciągnąć do siebie młode pokolenie, a co najważniejsze – zachęcić je do pozostania na dłużej. Dostosowywanie się do ich indywidualnych potrzeb, zamiast przyjmowania uniwersalnego podejścia, to współczesny must have w drodze do dotarcia do młodych klientów.
Szybko, pewnie i bez tłumów
Jako największą zaletę zakupów online i w aplikacjach mobilnych, pokolenie Z wskazało przede wszystkim unikanie tłumów i kolejek (33,3%), możliwość porównywania cen (30%), szeroki wybór produktów (29,4%) oraz wygodny dostęp (29%). Jednakże, kto z nas lubi stać w długiej kolejce do kasy? Warto podkreślić, że sklepy internetowe często nie są w stanie jednak dorównać stacjonarnym względem prezentacji produktów. Większość z nas, na zakupy do galerii handlowej wybiera się jednak w celu ujrzenia produktu na żywo lub potrzeby zaciągnięcia profesjonalnej porady od doradców w sklepie. Lecz funkcję wygodnego dostępu – bez wychodzenia z domu i dokładnego porównania cen zakupom internetowym ciężko odebrać, to zdecydowanie ich największe zalety. Młodzi doceniają także zarezerwowane tylko dla tego kanału rabaty, jakie czekają na nich online lub w aplikacjach (20,7%). Co ciekawe, rabaty oferowane przez marki na zakupy doceniają przede wszystkim kobiety (25,1%). W przypadku mężczyzn w tej samej kategorii wiekowej zainteresowanie tym benefitem jest o wiele mniejsze (16,4%), natomiast ta grupa zainteresowana jest przede wszystkim wygodną formą dostawy (31,3%). Młode kobiety więc wybierają zakupy online, aby zaoszczędzić pieniądze, natomiast młodzi mężczyźni wolą zaoszczędzać czas, wybierając dostawę do sklepu, punktu odbioru, paczkomatu lub pod same drzwi – do miejsca zamieszkania.
Czego oczekują młodzi?
Badanie wykazało, że ważna dla młodych w aplikacjach marek jest funkcja pozwalająca na sprawdzenie dostępności produktu w ulubionym sklepie stacjonarnym. Jak wskazuje najnowszy raport – aż 24,4% młodych Polaków oczekuje tej informacji w aplikacji mobilnej. Pokazuje to, że wciąż przy zakupach, np. droższej elektroniki czy dużego sprzętu AGD do domu, młodzi wolą zobaczyć sprzęt na żywo przed jego zakupem. Respondenci od aplikacji mobilnych, umożliwiających dokonywanie zakupów wskazali także, że oczekują dedykowanych rabatów – tę odpowiedź wybrało aż 39,6% zapytanych. Wśród pozostałych oczekiwań młodych wobec możliwości aplikacji mobilnych znalazło się: śledzenie przesyłki (36,8%), intuicyjny interfejs użytkownika (24,2%), czy szybszy dostęp do interesujących produktów (20,9%). Bardzo przydatną i przyszłościową funkcją, wpływającą na wygodę zakupów, nawet w sklepie stacjonarnym jest też dla młodych możliwość skanowania produktów i sprawdzania ich cen, opisu, recenzji, a także opinii klientów w aplikacji mobilnej. Dzięki temu, w zaledwie kilka minut można dowiedzieć się wszystkiego o produkcie, który nas interesuje.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 45% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.