E-commerce w Google Analytics: pierwsze kroki
- Dlaczego warto zaimplementować Google Analytics dla e-commerce i jak to zrobić?
- Jakie możliwości stwarza rozszerzona integracja z Google Analytics?
- Jak wdrożyć kod Google Analytics i moduł e-commerce dla sklepu na WooCommerce, Shoper i Presta Shop?
Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, kluczowym parametrem mierzącym jego skuteczność jest sprzedaż. Aby ją prawidłowo przeanalizować, wystarczy zaimplementować klasyczny segment e-commerce w Google Analytics. Natomiast rozszerzona integracja z Google Analytics (Enhanced Ecommerce), oprócz przekazywania danych o zakupach klientów, dostarcza również szczegółowych informacji na temat zachowania konsumentów w e-commerce. To narzędzie stworzone z myślą o tych, którzy dogłębnie analizują ścieżki zakupowe pod kątem tego, jakie działania podejmuje klient przed dokonaniem transakcji (w głównej mierze na karcie produktu i w koszyku). Poniżej znajdziesz praktyczny przewodnik po tym, jak wdrożyć narzędzie Google Analytics do swojego sklepu oraz moduł ulepszonego e-commerce na popularnych silnikach: WooCommerce, Shoper i Presta Shop.
E-commerce w Polsce
Nie podlega dyskusji, że obostrzenia w życiu społecznym oraz gospodarczym nakłoniły wielu klientów do kupowania w sieci. Skoro zainteresowani coraz chętniej dokonują zakupów przez internet, a czasy są niepewne, warto rozważyć przeniesienie lub rozszerzenie działalności o sferę online. Dobrze przygotowany sklep internetowy pod kątem SEO, z odpowiednim marketingiem i analityką, może wygenerować zadowalające zyski. To świetny sposób na uzupełnienie oferty stacjonarnej bądź zmianę sposobu działania firmy z nastawieniem na rynek online. Co więcej, zmiana profilu sprzedaży może okazać się ekonomiczniejszym rozwiązaniem, gdyż ogranicza się np. koszty wynajmu lokalu.
Liderami w polskim e-commerce (dotyczy głównie wyszukiwarki google.pl) pozostają 3 marki:
- Allegro,
- OLX,
- AliExpress.
Zapotrzebowanie na usługi online jest duże i cały czas wzrasta, więc warto powalczyć o swój kawałek tortu.
TIP
Aby twój sklep internetowy się rozwijał, a taktyka działania nie przepalała budżetu, skorzystaj koniecznie z rozbudowanej analityki w e-commerce.
Dlaczego Google Analytics jest tak ważny?
Google Analytics jest jednym z najważniejszych narzędzi analitycznych do monitorowania ruchu na stronach i sklepach internetowych. Przedstawia także multum informacji na temat twoich potencjalnych klientów oraz ich ścieżek zakupowych. Pomaga zweryfikować, czy podjęte wcześniej działania marketingowe oraz sprzedażowe mają sens. A jeśli nie, podpowiada, co należy zmienić, aby było lepiej.
TIP
Należy wiedzieć, że dane w Google Analytics zbierane są dopiero od momentu skonfigurowania. Warto więc jak najszybciej połączyć sklep z narzędziem do analityki!
10 powodów, dla których warto używać Google Analytics:
- To darmowe narzędzie. Nie musisz za nie płacić nawet złotówki.
- Google Analytics przechodzi regularne aktualizacje oraz ulepszenia, np. nadchodzący Google Analytics 4.
- Po skonfigurowaniu dane zbierane są automatycznie, a dostęp do raportów jest natychmiastowy.
- Możesz zrozumieć potencjalnych klientów, którzy odwiedzają twój sklep. Uzyskasz dane demograficzne i informacje na temat ich zachowania na stronie.
- Otrzymasz dane na temat tego, co robią klienci w czasie rzeczywistym – możesz sprawdzić, ile osób odwiedza twój sklep w konkretnym momencie bądź w okresach wcześniejszych.
- Dowiesz się, które strony (więc i produkty) są najczęściej odwiedzane.
- Dowiesz się, ile czasu spędzali klienci na sklepie, na poszczególnych zakładkach.
- Dowiesz się, jak porusza się klient, czyli jaką ma ścieżkę zakupową i w którym momencie wychodzi ze strony bądź przeciwnie, które miejsce jest dla niego atrakcyjne (gdzie dokonuje konwersji, czyli zakupów).
- Dowiesz się, z jakich urządzeń korzystają klienci. Czy ruch jest większy ze sprzętu mobilnego czy też z komputerów stacjonarnych.
- Dowiesz się, poprzez jakie kanały użytkownicy trafiają do twojego sklepu – ruch organiczny, płatny, media społecznościowe, ruch bezpośredni etc.
Powodów, dla których warto korzystać z Google Analytics, może być oczywiście więcej. W szczególności, że możesz tworzyć zaawansowane raporty oraz segmenty klientów dopasowane do potrzeb twojego biznesu.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.