Czego oczy nie widzą – atrakcyjność sklepów online tylko w parze z użytecznością
- Jak budować sklepy internetowe, które nie zginą w morzu im podobnych i przyciągną nowych klientów?
- Jakie elementy decydują o responsywności sklepu internetowego?
- W jaki sposób przeprowadzić proces ulepszania sklepu internetowego?
Prawie połowa kupujących deklaruje, że wygląd strony jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o ich postrzeganiu wiarygodności firmy1. Warto jednak pamiętać, że to funkcjonalność serwisu – intuicyjność i satysfakcja z użytkowania, decyduje o tym, czy użytkownicy pozostaną na nim na dłużej i rzeczywiście skorzystają z jego oferty. Jak zatem budować uniwersalne projekty sklepów internetowych, które nie zginą w morzu im podobnych i przyciągną nowych klientów?
W erze e-commerce nie wystarczy wyłącznie być online, aby sprzedawać. Przedsiębiorcy muszą wyjść naprzeciw oczekiwaniom konsumentów i przyciągać ich uwagę na wiele różnych sposobów. W Polsce jest ok. 66 tys. sklepów internetowych, a prognozy Dun&Bradstreet Poland przewidują, że do końca bieżącego roku liczba ta wzrośnie do 70 tys. W samym 2023 r. powstało 8 tys. nowych witryn zakupowych. To powoduje, że rynek staje się coraz bardziej konkurencyjny, a zbudowanie sklepu wyróżniającego się na tle innych staje się jeszcze większym wyzwaniem.
Wobec tego ciągłe innowacje i adaptacja do zmieniających się warunków rynkowych są niezbędne. Przedsiębiorcy muszą być elastyczni i gotowi na wprowadzanie nowych technologii oraz trendów, aby sprostać oczekiwaniom coraz bardziej wymagających konsumentów.
Przepis na skuteczny sklep internetowy
Jeszcze przed stworzeniem strony sklepu internetowego warto zatrzymać się i zastanowić nad jego celem. Świadomość przeznaczenia serwisu determinuje dalsze kroki w jego projektowaniu. Na przykład, jeśli celem jest sprzedaż konkretnych produktów, to priorytetem powinno być ułatwienie użytkownikom dokonywania zakupów. Przy każdej decyzji projektowej należy zadać sobie pytanie: czy to wspiera sprzedaż?
Kolejnym kluczowym aspektem jest określenie grupy docelowej – kim są klienci sklepu internetowego, w jakim są wieku, na co zwracają uwagę, co lubią
i z jakich platform sprzedażowych korzystają. To pozwoli dostosować wygląd strony oraz określić, jakie elementy będą na niej najważniejsze. Warto pamiętać, że inaczej robią zakupy online nastolatkowie, którzy bez problemu „poruszają się” w internecie, a inaczej seniorzy, którzy mogą potrzebować większych ułatwień i wskazówek dotyczących nawigacji.
Kiedy już określimy cel i grupę docelową naszego sklepu internetowego, możemy przejść do projektowania. Choć może się wydawać, że jego wygląd nie jest aż tak istotny w całym procesie budowania biznesu online, to jednak liczby mówią same za siebie. Niemal 40% użytkowników rezygnuje z korzystania ze strony, którą uznają za nieatrakcyjną. Warto od początku budować unikalny wizerunek, który będzie kojarzył się z marką i tym samym przyciągał klientów. Kluczowe przy tym jest projektowanie w sposób, który sprawia, że użytkownicy nie czują się zagubieni. Dlatego warto wykorzystać znane już schematy i szablony sklepów przygotowane przez specjalistów jako inspirację.
Z tą myślą niedawno została udostępniona najnowsza wersja systemu Shoper, czyli Storefront. To technologia, w ramach której sprzedawcy mogą skorzystać z intuicyjnego kreatora szablonów sklepów internetowych. Zawiera on dziesiątki modułów możliwych do wdrożenia za pomocą metody „przeciągnij i upuść”. Celem było stworzenie systemu, który pozwoliłby każdemu, nie tylko osobom zaawansowanym technologicznie, na samodzielne stworzenie atrakcyjnego, a przede wszystkim bardzo funkcjonalnego sklepu internetowego.
Wygląd to nie wszystko
Użytkownicy spędzają średnio 54 sekundy na stronie, zanim ją opuszczą2. Aby wykorzystać ten czas na własną korzyść, należy zaprojektować strukturę sklepu internetowego tak, aby w tym czasie mogli oni zrealizować cel, czyli np. kupić produkt. Warto mieć jednak na uwadze, że projekt strony, poza warstwą wizualną, musi stawiać na doświadczenia użytkownika, czyli User Experience (UX).
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 56% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.