Wysokość płac w działach sprzedaży

Ile zarabia kierownik regionu sprzedaży w branży FMCG? Jakie świadczenia dodatkowe są najpopularniejsze wśród dyrektorów sprzedaży? Jak często podnoszone są wynagrodzenia podstawowe? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znaleźć można w raporcie „Wynagrodzenia pracowników sprzedaży w 2014 roku” Sedlak & Sedlak.

Raport bazuje na informacjach pochodzących z 35 firm, dotyczących ponad 5,5 tysiąca pracowników sprzedażowych oraz okołosprzedażowych. Zawarto w nim analizy na temat stosowanych praktyk wynagradzania oraz dane o wysokości płac podstawowych, całkowitych i zmiennych, a także oferowanych świadczeniach dodatkowych na 29 różnych stanowiskach. Wybrane wyniki raportu przedstawiono w niniejszym artykule. Podczas lektury warto pamiętać, że wszystkie stawki są kwotami brutto wyrażonymi w PLN. Jeżeli nie zaznaczono inaczej, to pojawiające się w tekście wartości są medianami.

Różnicować czy nie różnicować – oto jest pytanie…

Jedną z najważniejszych praktyk obserwowanych w nowoczesnym zarządzaniu wynagrodzeniami jest odchodzenie od systemów powszechnych i zunifikowanych na rzecz indywidualizacji płac. Czasami zjawisko to przybiera postać ustalania wysokości zarobków w zależności od bardzo szczegółowych kryteriów, związanych nawet z cechami osobowościowymi pracownika. Bardziej ogólnym jego przejawem jest natomiast różnicowanie wynagrodzeń w zależności od regionu zatrudnienia. W przypadku działów sprzedaży powszechną praktyką jest uzależnienie od tego kryterium wysokości płacy zasadniczej i brak takiej zależności w odniesieniu do płacy zmiennej (rys. 1).

W przypadku płacy zasadniczej działanie takie ma swoje uzasadnienie ze względu na występujące w Polsce regionalne zróżnicowanie wynagrodzeń, odmienną sytuację na lokalnych rynkach pracy i różne koszty utrzymania w poszczególnych obszarach kraju. 2500 PLN podstawy może robić odpowiednie wrażenie w województwie lubuskim, ale na Mazowszu już niekoniecznie. W przypadku płacy zmiennej widać wyraźną niechęć do analogicznego różnicowania. Trzeba jednak pamiętać, że czym innym jest modyfikowanie wysokości płacy zmiennej ze względów czysto geograficznych lub wynikających z podziału administracyjnego, a czym innym uzależnienie wysokości premii lub prowizji od potencjału regionów obsługiwanych przez poszczególnych pracowników. Pierwsze rozwiązanie może nadmiernie komplikować system wynagradzania bez wyraźnych przesłanek ku temu lub na podstawie kryteriów uwzględnionych już w wysokości płacy zasadniczej. Druga alternatywa jest spotykana bardzo często i stanowi jeden ze sposobów zagwarantowania sprawiedliwości zasad opłacania pracowników.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.