"Szefie, stresuje mnie moja praca..."
- Których pięć kluczowych elementów, według badań Instytutu Gallupa, decyduje o zadowoleniu z życia i pracy?
- Kiedy stres w pracy staje się groźny?
- Czy i w jaki sposób szef powinien reagować, gdy pracownicy skarżą się na wysoki poziom stresu w pracy?
Dzisiejsze środowisko biznesowe to ciągły rozwój technologiczny, globalizacja, a także idące za nią cyfryzacja i automatyzacja. Zarówno klient, jak i handlowiec, mają nieograniczony dostęp do informacji, poszerzania swojej wiedzy i zasobu posiadanych wiadomości, co powoduje nie tylko przyśpieszenie relacji, lecz także pogłębienie chaosu informacyjnego. Wiąże się z tym podwyższony poziom stresu, ławiejsze pojawianie się konfliktów, a niekiedy nawet zachowania agresywne czy stany depresyjne.
Takie są realia, w których sprawny lider powinien się odnaleźć. Musi się on wyróżniać nie tylko umiejętnościami analitycznymi, które pozwolą realizować plany sprzedażowe, ale również, a nawet przede wszystkim, powinien zza tych planów widzieć człowieka – swojego podwładnego. To właśnie członka zespołu powinien stawiać na pierwszym miejscu. Dzięki temu dana osoba jest postrzegana jako składająca się z emocji, a nie tylko kompetencji sprzedażowych.
Wszechobecny stres
Rozpatrując temat stresu w miejscu pracy, należy pamiętać, że pojawia się on po obu stronach. U szefa mnogość zadań do zrealizowania, presja czasu i duża dynamika działania również powodują dyskomfort. Lista stresorów jest zresztą dłuższa: realizacja planów i budżetów, problemy z klientami i dostawami, cele sprzedażowe do osiągnięcia przy zachowaniu satysfakcji klienta, zadbanie o zespół i jego potrzeby, prace projektowe i ograniczony czas na działanie. Do tego dochodzą relacje międzyludzkie i nierozerwalnie łączące się z nimi konflikty.
Istnieje nawet definicja stresu odczuwanego przez osobę wykonującą obowiązki służbowe w miejscu pracy. Jest to odczuwanie dyskomfortu psychicznego dotyczącego warunków i/lub wymagań pracy w sytuacji, w której w danym momencie warunki i wymagania przekraczają możliwości danej osoby1. Definicja ta, stworzona przez Państwową Inspekcję Pracy, wskazuje, że zjawisko stresu w miejscu pracy jest powszechne i zaburza bezpieczeństwo i higienę pracy.
Reakcja stresowa jest normalnym zjawiskiem, schematem zaprojektowanym na ewentualne czynniki, które mogą zagrozić funkcjonowaniu człowieka. W jej wyniku aktywowany zostaje każdy z wewnętrznych układów, m.in. krwionośny czy nerwowy, zwiększając wydzielanie adrenaliny oraz kortyzolu. Serce wówczas przyśpiesza, oddech się spłyca i również przyspiesza, a mięśnie się napinają. Podnosi się ciśnienie, a co za tym idzie zmniejsza się wrażliwość na ból, natomiast przemiana materii przyspiesza. To tylko niektóre fizyczne reakcji stresowe organizmu. Psychiczne to m.in. skoncentrowanie uwagi jedynie na zadaniu i pomijanie innych kwestii oraz niepokój, lęk, niejednokrotnie złość lub gniew. Takie reakcje nie sprzyjają efektywnemu działaniu, a nawet je utrudniają.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.