Refleksje o dobrych praktykach zarządzania

Każda organizacja rozwija ludzi; nie ma wyboru. Albo wspomaga ich rozwój, albo go hamuje. Co zatem wiemy o kształtowaniu innych? Całkiem sporo. Wiemy na przykład, czego nie należy robić i znacznie łatwiej jest powiedzieć, czego nie wolno, niż co powinniśmy. Po pierwsze więc, nie można opierać się na ludzkich słabościach. Zwykle oczekuje się, że dorosła osoba w określonych okolicznościach kształtuje swoje obyczaje, sposób zachowania, uczy się nowych umiejętności czy zdobywa wiedzę. Warto czerpać z bogactwa osobowości takich, jakimi są w rzeczywistości, nie zaś takimi, jakimi chcemy, by były.

Jak rozwijać ludzi

Każda organizacja rozwija ludzi – albo ich formuje, albo deformuje.

Każda organizacja rozwija ludzi; nie ma wyboru. Albo wspomaga ich rozwój, albo go hamuje. Co zatem wiemy o kształtowaniu innych? Całkiem sporo. Wiemy na przykład, czego nie należy robić i znacznie łatwiej jest powiedzieć, czego nie wolno, niż co powinniśmy. Po pierwsze więc, nie można opierać się na ludzkich słabościach. Zwykle oczekuje się, że dorosła osoba w określonych okolicznościach kształtuje swoje obyczaje, sposób zachowania, uczy się nowych umiejętności czy zdobywa wiedzę. Warto czerpać z bogactwa osobowości takich, jakimi są w rzeczywistości, nie zaś takimi, jakimi chcemy, by były. Po drugie, kwestii kształtowania i rozwijania ludzi nie wolno rozpatrywać krótkowzrocznie i z wąskiej perspektywy. Pracownik dla potrzeb konkretnego stanowiska musi przyswoić sobie konkretne umiejętności i wiedzę. Jednak rozwój to coś więcej: ma służyć całej karierze, a nawet życiu. Określona praca musi wpasować się w proces osiągania długoterminowego celu. Kolejną rzeczą, jakiej należy unikać, jest wyznaczanie następców. Patrzmy zawsze na wydajność, nie na obietnice. Mając na względzie właśnie wydajność i efektywność, nie zaś potencjał, szef może stawiać odpowiednio wysokie wymagania. Poprzeczkę można zawsze obniżyć, ale nie powinno się jej niespodziewanie podwyższać. W końcu – kierownik musi umieć zarządzać mocnymi stronami swych podwładnych.

W procesie kształtowania pracowników nacisk kładzie się na mocne strony. Następnie stawia się odpowiednio rygorystyczne wymagania – a potem trzeba czasu i wysiłku (to ciężka praca), by ocenić wyniki. Warto też usiąść wspólnie z podwładnymi i zapytać ich: „Zobowiązaliśmy się rok temu do wykonania takich to a takich zadań. Jak wyglądają efekty waszej pracy? Co udało się zrobić dobrze?”.

Zadanie: Rozwijaj podwładnych. Koncentruj się w pierwszej kolejności na ich mocnych stronach. W oparciu o nie stawiaj im wysokie wymagania. Okresowo dokonuj oceny ich wyników.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 59% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.