Profil zawodowy Business Development Managera

Wysoko wykwalifikowany handlowiec, znawca branży, twórca nisz rynkowych, nowych marek czy sieci partnerów – takimi określeniami niejednokrotnie opisuje się Business Development Managerów (BDM), czyli specjalistów od rozwoju biznesu. Skala ich działań jest rozmaita, podobnie jak oczekiwania zwierzchników dotyczące tego stanowiska. Wszystko zależy od sektora, w którym firma funkcjonuje, lokalnego rynku, wielkości firmy i jej pozycji wśród konkurencji, innowacyjności oraz postrzegania w otoczeniu zewnętrznym. Ale przede wszystkim od konkretnych oczekiwań dyrektorów generalnych czy prezesów, które są subiektywne i bywają bardzo specyficzne.

Na tym tle trudno mówić o zespole cech, które powinny charakteryzować Business Development Managera. Niewątpliwie zajmuje on w firmie stanowisko handlowe i został zatrudniony po to, by rozwijać istniejący bądź nowy biznes, niejednokrotnie – by zaproponować nowe rozwiązanie, obce dotychczasowej historii firmy lub przeorganizować przedsiębiorstwo, np. w strukturę zmodernizowaną, osieciowaną i korzystającą z rozwiązań chmurowych. Na ogół BDM tworzy lub rozwija kontakty i partnerstwo z innymi rynkowymi podmiotami, dobierając je, negocjując warunki współpracy i tworząc podwaliny B2B (business to business) w danej firmie. Musi znać metodykę zarządzania projektami, umieć zaplanować budżet i znać stawki poszczególnych jego pozycji, a często działać ponadlokalnie, nawet w skali międzynarodowej, co wymusza znajomość europejskiego czy światowego rynku oraz jego ograniczeń i możliwości.

BDM funkcjonuje często w formule dyrektora ds. rozwoju i nowych inwestycji, zarządza też nierzadko kilkuosobowym zespołem asystentów, researcherów, przedstawicieli handlowych, a nawet kierownikami niższego szczebla – account managerów czy key account managerów.

Co ważne – działanie takiego fachowca musi być przewidywalne, planowane i odpowiedzialne, a ten ogrom odpowiedzialności (za rozwój produktów, kształtowanie procesów, modyfikację strategii, wejście na nowe rynki) często przekłada się nie tylko na satysfakcjonujący poziom wynagrodzenia, ale też na wysoki poziom adrenaliny, stymulujący do działania.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.