Pracownik mobberem
Mobbing to zjawisko społeczne, które na stałe zadomowiło się w naszej rzeczywistości i trudno byłoby znaleźć osobę aktywną zawodow nie znającą tego słowa lub będącą co najmniej świadkiem negatywnych zachowań podlegających pod tę definicję. Badania przeprowadzone w Polsce przez CBOS w lipcu 2014 r. pokazują, że prawie jedna piąta (19%) pracowników w okresie ostatnich pięciu lat doświadczyła w jakiś sposób mobbingu.
Prawie jedna trzecia ankietowanych CBOS „Szykany w miejscu pracy” była świadkiem zachowań mobbingowych. Badania przeprowadzone przez firmę Sedlak & Sedlak dodatkowo zwracają uwagę na to, że szacuje się, iż 15% osób boi się w badaniu przyznawać do takich doświadczeń. Jak widać problem jest dość rozległy, a jego konsekwencje dla organizacji, jak i pracowników dość dotkliwe.
Rola ofiary – czyli kto kogo i dlaczego?
Jak to się dzieje, że część populacji z taką łatwością wchodzi w rolę ofiary? Dlaczego przyjmujemy taką rolę w życiu zawodowym? Badania CBOS (2014 r.) pokazały, że na mobbing zdecydowanie narażone są osoby źle oceniające warunki materialne swoich gospodarstw domowych (35%), absolwenci wyższych uczelni (31%) a w grupach społeczno-zawodowych pracownicy średniego szczebla i technicy (32%). Inne źródła podają, że mobbingowi najbardziej poddają się kobiety (75%) oraz osoby przed 25. i po 55. roku życia.
Może to być związane z gorszą sytuacją materialną a w związku z tym z godzeniem się na gorsze traktowanie będące swoistym kompromisem, gwarantującym bezpieczeństwo w miejscu pracy.
Osoby z wyższym wykształceniem oraz specjaliści średniego szczebla mają większą świadomość własnych praw w związku z tym częściej reagują w krytycznych sytuacjach.
Pewną rolę w tym kontekście odgrywa także wielkość zakładu pracy – o szykanowaniu przez szefów częściej mówiono w dużych firmach, zatrudniających co najmniej 250 osób (31%). Może wynikać to z poczucia rozmycia odpowiedzialności, trudności z komunikacją oraz braku budowania relacji w tak rozległej organizacji.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.