Jak egzekwować od podwładnych terminowe wykonywanie zadań?

  • Dlaczego jednym z najczęstszych problemów z egzekwowaniem zadań jest ich niewłaściwe oddelegowanie?
  • Czy kontrolujący szef może być jednocześnie empatycznym szefem?
  • Jakie narzędzia mogą pomóc w egzekwowaniu zadań?
SS_60_17.jpg

Jednym z największych biznesowych wyzwań jest delegowanie zadań pracownikom, a potem ich egzekwowanie. Nawet jeśli z racji odpowiedniego umiejscowienia w strukturze organizacyjnej oczywistym jest, że jako szef zlecamy coś osobom pionowo nam podlegającym, wiele osób ma w tym temacie opory. Jeszcze bardziej problematyczne jest delegowanie zadań członkom zespołu, którzy są naszymi współpracownikami i sensu stricto nie są nam bezpośrednio podlegli, ale wywieramy na nich wpływ podczas pracy projektowej lub zarządzania funkcyjnego.

W tym artykule rozprawimy się zatem z różnymi blokadami w delegowaniu i egzekwowaniu zadań oraz odpowiedzialności, a także zadbamy o dostarczenie odpowiednich narzędzi do efektywnego działania w tym temacie.

Punktem wyjścia do rozważań jest fakt, że trudno właściwie egzekwować, jeśli się uprzednio niewłaściwie zdelegowało lub też – jak często bywa – nie zdelegowało się zadań wcale. Menedżerowie, nawet mimo tego, że znają korzyści delegowania, mimo tego, że „toną” we własnej pracy i naprawdę mają co przekazać innym, mogą tego nie robić wcale lub jedynie fragmentarycznie.

Pierwszym powodem jest lęk i uprzednie doświadczenia, że pracownik wykona zadanie słabiej niż przełożony, zajmie mu to więcej czasu, a finalnie i tak to szef będzie musiał usiąść i nanosić poprawki. To powoduje frustrację po obu stronach stołu i powolne zmniejszanie liczby przekazywanych zadań. Finalnie dochodzimy do sytuacji, w której menedżer utwierdza się w przekonaniu, że delegować się nie opłaca, bo czas marnują dwie, a nie jedna osoba, a zadanie i tak nie jest zrobione w 100% poprawnie.

Kolejną przeszkodą jest założenie, całkiem naturalne na początku współpracy z danym podwładnym, że nie mamy do niego pełnego zaufania. Jeśli szef i podwładny „nie dotarli się” w komunikacji, w radzeniu sobie z natłokiem obowiązków, w procesie mentoringu – zaufanie nie miało kiedy się wytworzyć. Błędne jest założenie, że sam początkowy miesiąc wdrożenia do nowych zadań i firmowa impreza integracyjna spowodują głęboką relację i zbudowanie zaufania do delegowania poważnych zadań i odpowiedzialności. Nie zbudują. Do tego potrzebny jest czas i kilkanaście nieudanych prób w delegowaniu i egzekwowaniu. Są one zawsze wpisane w proces.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.