Exit Interview: szansa na szczery feedback
Z pracownikami warto rozmawiać nie tylko, kiedy dla nas pracują, ale również wtedy, gdy decydują się odejść z organizacji. Już krótkie pytania: „Dlaczego?”, „Co najbardziej Ci się podobało?”, „Co sprawiało trudności?” – mogą pokazać ciekawy obraz naszej firmy.
Wartość przeprowadzenia Exit Interview, nazywanego rozmową na wyjście lub rozmową końcową, jest z wielu powodów oczywista:
1. można zapobiec odejściu pracownika, który zdecydował się złożyć wypowiedzenie
Informacje zdobyte podczas rozmowy pozwolą zdefiniować powody rezygnacji. Jeśli którykolwiek z elementów jesteśmy w stanie natychmiast wyeliminować lub możemy zasugerować wprowadzenie konkretnych zmian, warto powiedzieć o tym pracownikowi. Skupmy się na konkretach, przeanalizujmy, na ile realne jest przeprowadzenie usprawnień i omówmy to z nim. Sprawne przeprowadzenie zmian, jeśli są uzasadnione i realne, może pozwolić zatrzymać go w firmie.
Przykłady:
- Pracownik ze względów osobistych nie może stawiać się w pracy od poniedziałku do piątku w regularnych godzinach – zmniejszenie wymiaru etatu.
- Pracownik otrzymał atrakcyjniejszą finansowo ofertę i tylko z tego powodu decyduje się na odejście z organizacji – kontroferta.
- Pracownik nie jest pewny, czy utrzyma swoje stanowisko pracy, ponieważ projekt, przy którym aktualnie pracuje, niedługo się skończy – przesunięcie do innego działu lub projektu (przedstawienie planu kolejnych projektów).
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.