Emocje pod kontrolą. Jak sprawić, żeby nie przeszkadzały w zarządzaniu?

  • Jaką rolę odgrywają emocje w naszym życiu?
  • Dlaczego zrozumienie emocji jest tak ważne w zarządzaniu?
  • Jakie są metody kontrolowania emocji i dlaczego każdy menedżer powinien je znać?
SS_56_57.jpg

Zarządzanie to ciągła interakcja z innymi osobami. Naturalne jest więc, że dochodzić będzie do wymiany zdań, poglądów i punktów widzenia na daną sprawę. Jak powiedziała Karl Gustaw Jung: „Spotkanie dwóch osobowości przypomina kontakt dwóch substancji chemicznych: jeżeli nastąpi jakakolwiek reakcja, obie ulegają zmianie”.

Każdy ma unikalną osobowość i w indywidualny sposób interpretuje sytuacje, które go spotykają, dlatego nieuniknione jest, że tym doświadczeniom będą towarzyszyły bardzo silne emocje. Co jakiś czas każdy zadaje sobie pytanie o to, jak sobie radzić z emocjami, będąc menedżerem. Jest wiele poradników i książek na temat kontroli emocji, a mimo to wciąż mamy problemy z ich odczytywaniem, rozumieniem i prawidłową komunikacją. Jak okiełznać coś, co jest nieuchwytne, niezrozumiałe, subiektywne i często nieświadome?

Emocje odgrywają swoją rolę

Należy zacząć od uświadomienia sobie, jaką rolę odgrywają emocje w naszym życiu. Towarzyszą nam na co dzień. Nie ma na świecie człowieka, który by nie odczuwał emocji. Wszystko, co robimy, wzbudza w nas pewien stan, przez co wpadamy w: radość, smutek, strach, ciekawość, rozżalenie, wściekłość, zazdrość, złość, euforię, spokój itp. Każda emocja jest nam potrzebna.

Punktem wyjścia do radzenia sobie z emocjami jest zrozumienie, po co one w ogóle są. Warto jednak podkreślić i przy okazji obalić pewien mit: nie ma emocji pozytywnych i negatywnych. Niektórzy tak je kategoryzują, jednak wszystkie emocje z zasady są neutralne i tak samo ważne, ponieważ są elementem komunikacji. Nie możemy za pomocą racjonalnego myślenia decydować, czy będziemy czuć danę emocję, czy nie. Oznacza to, że nie możemy, np. w nowej dla nas sytuacji, sprawić za pomocą świadomego myślenia, że pojawi się konkretna emocja. Emocji nie da się wybierać, ponieważ nie możemy w życiu działać tylko na podstawie logicznego myślenia, ignorując stany emocjonalne.

Trafnie pisze o tym Agnieszka Stein (psycholog z ponad 20-letnim doświadczeniem): „Ludzki umysł przypomina człowieka, który jedzie na słoniu. Słoń to emocje, a kierujący nim człowiek to rozum. Można słoniem kierować albo dogadać się z nim, ale raczej nie da się z nim wygrać siłą ani zignorować tego, co słoń zamierza. A na piechotę zbyt daleko się nie zajdzie”.

Podstawową rolą emocji jest rozładowanie napięcia, które tworzy się wewnątrz naszego umysłu. Wyrażanie głośno emocji zmniejsza odczuwane strach, złość czy frustrację, a także daje wyraz szczęściu, co jeszcze bardziej potęguje pozytywne doznania. Radzenie sobie z emocjami to ważna umiejętność dla dobrego współżycia z innymi ludźmi. Pozwala zachować „profesjonalny dystans”, tym bardziej, kiedy mamy do czynienia z zarządzaniem innymi osobami.

Kontrola i rozumienie emocji wymaga pewnych „sztuczek”, czyli tego, co psychologowie określają mianem inteligencji emocjonalnej. Menedżer cechujący się jej wysokim poziomem potrafi czytać emocje swoje i innych, rozumieć je, właściwie reagować oraz wpływać na emocje innych. Gdy menedżer potrafi poradzić siebie z emocjami, nawet z tymi trudnymi, daje sobie przyzwolenie, by wybrzmiały, a jeśli pojawiają się one u innych, okazuje i buduje swoją asertywność, broni granic, dba o potrzeby swoje i drugiej strony, wspiera poczucie własnej wartości. Emocje odgrywają w codziennym zarządzaniu ogromną rolę i dlatego należy je rozumieć.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.