Coaching zespołowy
Jak pisał Sun Tsu: „Ludzie zjednoczeni są silni. Ludzie podzieleni są słabi”. Od lat behawioryści i psychologowie społeczni badają właściwości zespołów. Przeprowadzono wiele eksperymentów, które miały na celu określenie, co decyduje, że niektóre grupy pracują lepiej niż inne, oraz ujawnienie kierujących nimi mechanizmów. Panująca ostatnio moda na coaching sprawia, że coraz więcej firm przygląda się tym procesom z nadzieją, że nareszcie odkryto uniwersalną metodę polepszania wyników pracy zespołowej.
Organizacje działają poprzez zespoły. Obecnie praca w grupie to najskuteczniejsza forma prowadzenia projektów i wykonywania złożonych zadań, a zespół to nie tylko środowisko pracy, lecz przede wszystkim platforma łącząca pracowników z firmą. Dodatkowo daje zatrudnionym w przedsiębiorstwie osobom poczucie wspólnoty, wsparcia, przyjaźni i wzajemnego zrozumienia oraz zaspokaja poczucie przynależności. Mimo tego w wielu organizacjach nadal panuje przekonanie, że efektywność zespołową należy podnosić wyłącznie poprzez szkolenia (np. w zakresie zarządzania czasem, umiejętności miękkich, organizacji pracy lub asertywności), wyjazdy integracyjne i zarządzanie ludźmi twardą ręką.
Firmy szybko przekonują się, że nieporozumienia w zespołach powodują, iż najbardziej cierpi jakość produktu, a zespół, który skupia swoją energię na rozwiązywaniu problemów wewnątrz organizacji, potrafi skutecznie odstraszyć klienta na długie lata.
Rozwiązaniem okazał się coaching – nowa filozofia zarządzania, skoncentrowana na komunikacji między członkami zespołu, określaniu wspólnej wizji i dążeniu do jej realizacji z poczuciem pełnej odpowiedzialności indywidualnej i zespołowej. Metoda ta staje się coraz bardziej popularna, dlatego warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę, decydując się na taką formę wsparcia grupy.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.