Coaching vs mentoring w procesie onboardingu handlowców

Prawidłowo przeprowadzony proces adaptacji nowego pracownika (ang. onboarding) znacznie podnosi efektywność pracy oraz zmniejsza rotację. Zatrudnienie pracownika to z punktu widzenia pracodawcy inwestycja. Skuteczność procesu adaptacji decyduje o tym, jak szybko i w jakim stopniu zacznie ona przynosić zwrot.

SS_31_66.jpg

Kiedy porównamy sposób wdrażania nowych pracowników w firmach przed dziesięcioma laty i obecnie, wyraźnie widać kontrast między stosowanymi metodami. Dawniej był to najczęściej starszy kolega, który mówił, co i jak robić. Ta niezbyt skuteczna metoda pogłębiała demotywację nowych pracowników i powodowała sporą rotację. Obecnie firmy staranniej opracowują systemy wdrożeniowe, wykorzystując – oprócz tradycyjnych metod szkoleniowych – metody coachingowe, które pozwalają wcześnie odkryć potencjał danej osoby i efektywnie go rozwijać. Kluczowa jest tu rola kierownika liniowego i jego kompetencje, m.in. w obszarze coachingu. Nie bez znaczenia są tu też globalne procesy na rynku pracy związane ze zmniejszającą się liczbą kandydatów do pracy.

W literaturze z zakresu zarządzania pojawiają się dwie definicje onboardingu, który jako liniowy proces rozpoczyna się w chwili podpisania umowy o pracę i ma na celu jak najszybsze wdrożenie pracownika do zadań, zapoznanie go z systemem pracy oraz kulturą firmy. Uważa się nawet, że komunikacja z przyszłym pracownikiem podczas rekrutacji jest już częścią tego procesu. Mówimy tu o jasnej i obiektywnej informacji o pracy, która ma pokazać kandydatowi jego przyszłe zadania i rolę. Za koniec onboardingu uważamy natomiast sytuację, kiedy pracownik staje się samodzielny w swoich działaniach. Warto również podkreślić, że proces onboardingu często obejmuje dłuższy czas niż zwyczajowy trzymiesięczny okres próbny.

W kontekście wdrażania nowego pracownika funkcjonuje również termin induction – definiowany jako bardziej subtelny i dłuższy proces nastawiony przede wszystkim na zrozumienie przez nową osobę swojej roli w organizacji.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.