Budowanie motywacji pracowników
Pracując jako coach z menedżerami i liderami zespołów sprzedażowych, szybko odkryłem, że temat motywowania pracowników jest jedną z największych bolączek moich klientów. Mimo wciąż rosnącego poziomu wiedzy menedżerów sztuka budowania długotrwałego zaangażowania nadal uznawana jest w wielu firmach za obszar wiedzy graniczący z mistycyzmem. Na rynku jest sporo dobrej literatury na ten temat, a szkolenia motywacyjne są powszechnie dostępne. Nie brakuje też mówców i szkoleniowców specjalizujących się w tym temacie. Co więc robimy źle?
Motywacja się opłaca, bo każdą firmę tworzą ludzie i to ich zaangażowanie ma bezpośredni wpływ na jej powodzenie w biznesie. Myśląc o jej budowaniu, menedżerowie rzadko jednak wykraczają poza ramy systemu płacowego.
Praktyka pokazuje, że gdy szef mówi: „nic nie działa, próbowaliśmy już wszystkiego”, między wierszami można odczytać, że w firmie zwyczajnie skończyły się pomysły na „kije i marchewki”. Tworząc wizerunek zespołu idealnego, zapomina się bowiem o najważniejszym – motywowanie nie jest trudne, lecz wymaga odpowiedniego podejścia.
Inaczej o motywacji
Panujące powszechnie przekonanie, że „nie da się stworzyć motywacji, można ją jedynie odkrywać lub stymulować”, ma w sobie wiele prawdy. Warto spojrzeć na motywację inaczej, nie przez modele assessment center, lecz tak, jakby była ona cechą urody człowieka, ściśle powiązaną z jego temperamentem, wrodzonymi predyspozycjami i wartościami wynikającymi z procesu wychowania.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 91% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.