Asertywność się opłaca - także szefowi!

  • Czy asertywność to rzeczywiście umiejętność mówienia nie?
  • O czym warto pamiętać, jeśli chcemy uchodzić za asertywnego szefa?
  • Jak w praktyce stosować techniki zachowań asertywnych?
SS_43_24.jpg

Mimo że o asertywności napisano już niemal wszystko i tego obszaru dotyczy wiele szkoleń, zarówno na stanowiskach sprzedażowych, jak i menedżerskich, nadal często można się spotkać z opinią, że jest to przede wszystkim umiejętność mówienia nie. Kolejnym pokutującym stereotypem jest rozumienie asertywności jako cechy charakteru lub nawet osobowości. Mówimy np.: „Anna jest osobą asertywną”, „Marek nie jest asertywny”, jakby to była cecha niezmienna, jak kolor oczu. Asertywność to jedna z bardziej pożądanych kompetencji w kontaktach społecznych, a osoby zarządzające ludźmi powinny szczególnie dbać o swój rozwój w tym obszarze.

Wspomniane stereotypy nie mają oczywiście nic wspólnego z asertywnością. Odmawianie komukolwiek bez szacunku i wrażliwości bliższe jest raczej ignorancji, a nawet arogancji niż prawdziwej asertywności, której istotą są właśnie takie wartości, jak szacunek do siebie i innych oraz wyrażanie i obrona swoich przekonań, którym towarzyszą dobre intencje.

Czym jest asertywność

Warto zatem myśleć o asertywności jako o postawie, zachowaniu, umiejętności, których można się nauczyć i rozwijać. W roli szefa nie zawsze zachowamy się asertywnie, ale to nie oznacza, że w ogóle nie jesteśmy asertywni. Ludzie bardzo różnią się pod względem zdolności do bycia asertywnymi i nierzadko rozwijają się w kierunku znacznej uległości lub agresji wobec innych. Mają zatem ograniczony szacunek dla siebie (uległość) lub do innych (agresja). Niewątpliwie osoby, które potrafią być asertywne, są bardziej zadowolone z siebie, z relacji z innymi ludźmi i ogólnie cieszą się lepszym zdrowiem psychicznym. W dużej mierze jest tak, dlatego że potrafią zadbać o to, co dla nich ważne, nie narażając przy tym na szwank swojego otoczenia.

Asertywność to umiejętność wyrażania własnego zdania, uczuć, postaw w sposób otwarty, w granicach nienaruszających praw ani psychicznego terytorium innych osób oraz własnego. Innymi słowy, to umiejętność zachowania się równocześnie z szacunkiem dla siebie i dla innych.

Nie sposób mówić o asertywności szefa w oderwaniu od wartości, jakimi kieruje się on jako człowiek, oraz od wartości i misji, jakimi kieruje się dana organizacja. Idealnie, jeśli te wartości są spójne z tymi, które są bliskie pracownikom. Oczywiście specyfika danej branży może je różnicować, np. dbałość o zdrowie pacjentów (apteka, firma farmaceutyczna) czy innowacyjność i rozwój badań (producent komponentów z tworzyw sztucznych). Są jednak wartości uniwersalne, na których warto oprzeć funkcjonowanie firmy oraz zarządzanie pracownikami, jak np. dbałość o klienta (odpowiednie standardy obsługi) czy szacunek do pracowników, motywowanie ich, dostrzeganie i wykorzystywanie ich potencjału.

 

 

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.