Umami nie tylko w kuchni
W zalewie podobnych do siebie usług, w dobie dostępności produktów z każdego zakątka na świecie, przyciągnięcie klientów do danej marki staje się coraz trudniejsze. Warto zatem sięgnąć po opracowaną przez dr Agę Szóstek unikalną strategię doświadczeń – strategię umami, która jest syntezą UX z CX i z projektowaniem usług lub produktów na poziomie strategicznym. Dzięki nowemu podejściu stworzysz wyjątkowe doświadczenie, którego twoi klienci nigdy nie będą mieli dość i o którym sami z siebie będą opowiadali innym.
Wyobraź sobie, że:
- Nie musisz przejmować się konkurencją.
- Klienci są wierni twojej marce.
- Klienci są twoimi ambasadorami i polecają twoją markę innym.
Brzmi jak utopia? Trochę, ale jest możliwa do osiągnięcia dzięki stworzonej przez dr Agę Szóstek unikalnej strategii doświadczeń – strategii umami, która polega na budowaniu wyjątkowej wartości rynkowej poprzez dostarczanie klientom niezapomnianych wrażeń. Choć możemy nie zdawać sobie z tego sprawy, to klienci nie kupują od nas produktów czy usług – oni kupują doświadczenia, czyli de facto wspomnienia, które nasza marka zbuduje w ich głowie.
Piąty element strategiczny
W realiach biznesowych często wyróżnia się cztery podstawowe elementy o strategicznym znaczeniu: biznes, produkt, klientów i pracowników. Czegoś tu jednak brakuje. Dr Szóstek określa ten czynnik mianem umami. W kuchni jest ono piątą kategorią smaku (obok słodkiego, kwaśnego, słonego i gorzkiego) i nadaje potrawom wyjątkowości. W biznesie umami rozumiane jest jako doświadczenie, dzięki któremu oferta przestanie być tylko „w porządku” czy „godna uwagi”, a stanie się wprost niezapomniana.
Dr Aga Szóstek odpowiadała za wprowadzanie strategicznego myślenia w firmach, takich jak Google, Philips, Samsung, ING czy Orange, a projektowanie doświadczeń wykładała na uniwersytetach na całym świecie. Postanowiła więc połączyć swoje badania akademickie z praktyką biznesową i napisała książkę Strategia Umami, będącą syntezą user experience (UX) z customer experience (CX), połączeniem modelu ekonomii doświadczeń z projektowaniem produktów lub usług na poziomie strategicznym. Przedstawia w niej konkretne składniki potrzebne do budowy takiej marki, którą klienci będą mile wspominać i o której będą sami z siebie opowiadać. Pokazuje nowe podejście, które sprawi, że kupujący będą chcieli z nami zostać, mimo że kolejny bank, telekom, marketplace, czy kolejna bułka z masłem będzie u nas trochę droższa niż u konkurencji.
Żeby zostać zauważonym, trzeba się wyróżnić
Przedstawiony w książce model umami składa się z trzech podstawowych elementów: wizji doświadczenia wykraczającej poza „biznes jak zwykle”, wyróżników, które sprawią, że będziemy zapamiętywani przez klientów, oraz zestawu odpowiednich metryk, które staną się naszymi narzędziami priorytetyzacji. W strategii umami trzeba zadbać zarówno o podstawy doświadczeń: funkcjonalność, wiarygodność, użyteczność i estetykę, jak i to, co wynika z emocjonalnych potrzeb klientów: empatię, przyjemność, zaangażowanie i znaczenie. To wszystko stworzy niepowtarzalną mieszankę, tajny składnik strategiczny: wspaniałe doświadczenie, którego klienci nigdy nie będą mieli dość i o którym będą opowiadać, dzięki czemu nasza marka wyróżni się na dzisiejszym mocno zapełnionym rynku.
Tytuł: Strategia Umami. Jak połączyć biznes z projektowaniem doświadczeń i wyróżnić się na rynku
Autor: dr Aga Szóstek
Wydawnictwo: MT Biznes
Liczba stron: 272
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.