Rozwój osobisty - hit czy kit?
- Jakie kompetencje są kluczowe w sprzedaży?
- Za pomocą jakich metod można je rozwijać?
- Jak wybrać najlepszą metodę dla siebie?
O rozwoju osobistym współcześnie mówi się wiele. Warsztatowcy i trenerzy proponują mnogość ofert, których flagowym hasłem jest rozwój kompetencji miękkich, pracodawcy zapewniają kandydatów, że właśnie w ich firmie dostaną możliwość rozwoju osobistego, a co drugi kurs wyświetlający się w witrynach internetowych nawołuje krzykliwymi hasłami do wzmacniania i pogłębiania swoich osobistych umiejętności. W gruncie rzeczy to słuszne, by dostosowując się do realiów dzisiejszego świata, stymulować swój mózg i rozwijać zdolności poznawcze. Jednak i tu czyhają rozmaite niebezpieczeństwa w postaci usług rozwojowych oferowanych przez osoby z nieodpowiednim przygotowaniem czy też usług, których twórcy bezwzględnie zapewniają o skuteczności kursów, obiecując diametralną zmianę jakości życia osobistego i kontaktów z ludźmi. Rozwój osobisty jest ważny, a jako że dotyczy obszaru psychiki i funkcjonowania w społeczeństwie, warto dokonywać selekcji w doborze proponowanych narzędzi.
Kluczowe kompetencje w sprzedaży
Praca w sprzedaży potrafi być szczególnie wymagająca i wypalająca. Bardzo duży nacisk kładzie się na kompetencje miękkie, zwiększające efektywność i efektowność prowadzenia procesów sprzedażowych z klientem, kontaktów ze współpracownikami czy też prowadzenia swoich zespołów. Kompetencje te można podzielić na obszar relacji ze sobą i umiejętności osobistych, czyli kompetencje intrapsychiczne, w których skład wchodzą między innymi:
- zdolność do podejmowania decyzji czy zachowania w sytuacjach kryzysowych,
- rozwiązywania problemów
- zarządzania stresem
- działania w zgodzie ze swoimi potrzebami, z uwzględnieniem swojego wewnętrznego systemu wartości
- empatia wobec siebie
oraz obszar relacji z innymi, czyli kompetencje interpersonalne pomagające w nawiązywaniu, tworzeniu i utrzymywaniu relacji społecznych i zawodowych, w tym także umiejętności z zakresu:
- aktywnego słuchania i zdolności komunikacyjnych
- stawiania granic i asertywności
- autoprezentacji
- pracy zespołowej
Zarówno na stanowiskach handlowych, jak i na wyższych szczeblach zarządzania osoby zajmujące się sprzedażą są narażone na wysoki poziom stresu i spadku nastroju. Comiesięczne dążenie do realizacji targetów, zarządzanie zespołami i firmą, pośrednie i bezpośrednie kontakty z klientami sprawiają, że osoby pracujące w branży stają niemal każdego dnia w obliczu nowych wyzwań. W końcu, ilu klientów czy współpracowników – tyle możliwości poprowadzenia rozmowy i konieczności dopasowywania się. Zmagania z codziennymi trudnościami wymagają bacznego przyglądania się swoim umiejętnościom, jak również gotowości do pracy nad rezerwami, które blokują możliwości sprzedażowe czy też utrudniają kontakty społeczne.
Nieprzyjemne doświadczenia zawodowe, takie jak konflikty wewnątrz zespołu, trudne sytuacje z klientami, niepowodzenia czy porównywanie się ze współpracownikami, utrzymujący się wysoki poziom stresu, mogą negatywnie wpływać na jakość wykonywanych działań i przyczyniać się do powstawania konfliktów wewnętrznych, w tym także do podważania własnej wartości, wątpienia w swoją siłę i sprawczość, spadku nastroju i motywacji. W efekcie mogą pojawić się także stany lękowe, utrudniające codzienne funkcjonowanie w pracy, przekładające się bezpośrednio na jakość życia prywatnego. To wszystko z kolei prowadzi do kumulowania się trudnych emocji.
O ile mamy wpływ na nasze zachowania, o tyle emocji nie jesteśmy w stanie zatrzymać – pojawiają się automatycznie, w odpowiedzi na określone sytuacje z otoczenia. Każda z tych emocji mniej lub bardziej intensywnie domaga się zaopiekowania. I domagać się będzie, dopóki nie zostanie dostrzeżona. Dlaczego to takie ważne, by zauważać i pracować z emocjami?
Te trudne, stresujące sytuacje prowadzą do wewnętrznej kumulacji emocji, a brak ich regulowania prowadzić może ostatecznie do eksplozji – a więc impulsywnego wybuchu na zewnątrz, w postaci krzyku, zachowań agresywnych lub nieadekwatnego sposobu reagowania lub implozji – czyli wybuchu do środka – najczęściej pojawiającego się w postaci dolegliwości psychosomatycznych: bólowych lub chorobowych. Aby skutecznie zarządzać swoimi emocjami i umiejętnie nimi manewrować, niezbędny jest wysoki poziom samoświadomości i samopoznania.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 60% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.