ROPO i odwrócone ROPO - jak je wykorzystać na rzecz swojej firmy?

  • Współczesny konsument - kim jest i jakie są jego zwyczaje zakupowe?
  • Jaka jest relacja między efektem ROPO i odwróconym ROPO, a konkretnymi produktami?
  • Co ROPO i odwrócone ROPO mogą zagwarantować wykorzystującym je firmom?
SS_44_74.jpg

Relacje między marką a jej klientami zmieniają się cały czas. Są one wypadkową procesów zachodzących na rynku oraz zmian samych konsumentów – ich postaw, zachowań, zwyczajów. Zupełnie inaczej dokonywaliśmy zakupów 50, 20, czy nawet 5 lat temu. Kolejne pokolenia kupujących są coraz bardziej świadome swoich potrzeb, ale też coraz bardziej wymagające. Wszystko to sprawia, że marka musi narzucić naprawdę szybkie tempo działania, by obsługa klientów zawsze trzymała ten sam, wysoki poziom.

Pokaż mi swój koszyk, a powiem ci kim jesteś

Kim zatem jest współczesny klient? Według raportu Efekt ROPO w segmentach polskiego e-commerce – 2015, przeprowadzonego przez platformę badania satysfakcji, opiniac.com, współcześni, dokonujący zakupów online klienci, to tacy, którzy najczęściej znajdują się w przedziale wiekowym między 25. a 42. rokiem życia. Mieszkają głównie w dużych miastach i mają wykształcenie wyższe magisterskie lub równorzędne. Najmocniej wyróżnia ich codzienne lub prawie codzienne korztystanie z sieci1.

Według raportu E-commerce w Polsce, opublikowanego przez międzynarodową firmę badawczo-technologiczną Gemius, najchętniej kupowanymi online produktami są ubrania (na które miesięcznie wydawaliśmy w tym roku średnio 224zł), książki i filmy (których koszt był na poziomie 99zł/miesiąc), a także bilety do kina i teatru (za które miesięcznie płaciliśmy ok. 68 zł). Co jednak istotne, zupełnie innych produktów w Internecie poszukują kobiety i mężczyźni. Raport wyraźnie pokazuje, że kobiety znacznie częściej zamawiają odzież (również tę sportową), kosmetyki, perfumy oraz artykuły dziecięce. Mężczyźni z kolei najchętniej kupują produkty RTV i AGD, wycieczki, sprzęt komputerowy, a także telefony. Do zakupów w Internecie konsumentów najbardziej motywują korzyści finansowe, a sam proces zakupowy najczęściej jest dokonywany z poziomu laptopa (choć smartfon zyskuje coraz większą popularność)2.

Powszechny dostęp do Internetu sprawia, że oczekiwania klientów zmieniają się, a współczesne marki dostają wiele możliwości, w postaci nowych szans komunikacyjnych, wizerunkowych i sprzedażowych. Raport Gemius potwierdza, że niemal każdego dnia rośnie zainteresowanie klientów mobilnymi zakupami, a co za tym idzie, samymi mobilnymi płatnościami.

Współczesny konsument to zatem taki z laptopem lub smartfonem w ręku, świadomy oferty produktowej dostępnej w Internecie. Wśród najczęściej wymienianych zachowań internautów są:

  • poszukiwanie produktów i marek,
  • porównywanie cen produktów lub usług,
  • kupowanie produktów lub usług na polskich stronach WWW,
  • poszukiwanie sklepów, które chce się odwiedzić3.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.