Platforma do sprzedaży B2B - zagrożenie czy ułatwienie?
- Czym są i jak działają platformy B2B?
- Jaką platformę należy wybrać, aby osiągnąć jak najwyższe wyniki?
- Jakie funkcje powinien mieć skuteczny system B2B i które z nich sprawdzą się w twojej firmie?
Jak wiadomo z roku na rok nawyki i przyzwyczajenia zakupowe klientów B2B ulegają dużym zmianom. Według badania przeprowadzonego przez instytut Forrest Research prawie 75% klientów B2B woli zamawiać produkty przez internet niż w tradycyjny sposób – bezpośrednio u handlowca. Dlaczego? Po pierwsze jest to dużo bezpieczniejsze. Większość klientów B2B zamawia produkty cyklicznie, więc każde, nawet minimalne opóźnienie może negatywnie wpłynąć na wizerunek firmy. Po drugie platforma B2B jest dostępna dla wszystkich klientów o każdej godzinie i w każdym miejscu, co znacznie ułatwia złożenie zamówienia. Czy platforma B2B jest więc dużym zagrożeniem dla pracy handlowców? Jak dokładnie działa system B2B i czy warto zainwestować w to oszczędności firmy?
Dobre relacje handlowe pomiędzy współpracującymi firmami są bardzo ważnym elementem biznesowym. Platformy B2B usprawniają ten proces, automatyzując komunikację pomiędzy firmą a przedsiębiorstwem, producentem lub kontrahentem. Ponadto są świetnym wsparciem dla przebiegu realizacji zamówienia. Kontrolują i wspomagają zarówno proces zaopatrzeniowy, rozpoczynający się od momentu zgłoszenia zapotrzebowania na dany towar aż po weryfikację płatności, jak i automatyczny obieg dokumentów w wersji elektronicznej. Wdrożenie systemu do sprzedaży B2B to bardzo dobra i opłacalna decyzja, której firma na pewno nie pożałuje, tym bardziej jeśli traci wiele czasu na działania związane z ręcznym wprowadzaniem danych. Możliwość zamówienia produktów bezpośrednio przez stronę oraz automatyczna realizacja zamówienia może zmniejszyć prawdopodobieństwo pojawienia się błędów.
Przyspieszony proces handlowy
Możliwość składania zamówień online również wpływa na wzrost liczby klientów samoobsługowych, dzięki czemu proces sprzedaży jest o wiele szybszy. Działanie to pozwala zmniejszyć wydatki przeznaczone na obsługę oraz zwiększa zadowolenie klientów. Używając systemu B2B, użytkownik sam składa zamówienie na swoim koncie, wybiera dokładną liczbę produktów i wprowadza zmiany w koszyku.
Platforma B2B vs praca handlowca
Większość przedstawicieli handlowych odczuwa niepokój, słysząc takie hasła jak automatyzacja i sprzedaż online. Może się im wydawać, że platforma B2B w 100% zastąpi ich obowiązki, a oni stracą pracę. Oczywiście niektóre firmy mogą zdecydować się na redukcję etatów, jednak jest to poważny błąd. Platforma B2B powinna wspomagać działanie zespołu sprzedaży i obsługi klienta, a nie je zastępować. Co to oznacza w praktyce? Dzięki platformie B2B handlowcy mają więcej czasu na obsługę i kontakt z najważniejszymi klientami. Wiąże się to więc ze zmianą dotychczasowej strategii sprzedaży. Handlowcy w głównej mierze powinni skupić się na doradztwie, budowaniu relacji i dosprzedaży produktów. Zaś platforma B2B zastąpi ich jedynie w rutynowych zadaniach, które zajmowały im wiele cennego czasu, np. wprowadzanie zamówień klientów do systemu lub odpowiadanie na pytania związane ze statusem zamówienia bądź czasem realizacji.
Zatem platforma B2B nie powinna być uznawana za zagrożenie dla pracy handlowca, a jako uzupełnienie jego działań. Dzięki płynnej współpracy tych dwóch kanałów sprzedaży firma może zyskać wiele korzyści. Przede wszystkim handlowcy będą mieć więcej czasu na pozyskanie nowych klientów oraz ich obsługę, a to na pewno wpłynie na zwiększenie zwrotu z inwestycji.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.