Ile warte są moje towary? Analiza ABC
Jedna z firm handlowych w ramach przyjętych planów sprzedażowych postanawia o 20% zwiększyć asortyment proponowanych klientom towarów. Liczba indeksów znacznie się zwiększy, co utrudni zarządzanie towarami. Należałoby wprowadzić pewien rodzaj klasyfikacji towarów, który dzieliłby je na wymagające szczególnej uwagi, o wysokiej ważności oraz pozostałe, mniej istotne.
Jednym z narzędzi wykorzystywanych w controllingu sprzedaży do klasyfikacji towarów zgodnie z ich znaczeniem dla firmy jest analiza ABC.
Na czym polega analiza ABC?
Analiza ABC służy do klasyfikacji towarów, wyrobów czy też zasobów na trzy grupy:
- Grupa A – indeksy najdroższe, stanowiące największą wartość w całym wolumenie wartości indeksów przedsiębiorstwa,
- Grupa B – indeksy o średniej wartości w całym wolumenie wartości indeksów przedsiębiorstwa,
- Grupa C – indeksy o najmniejszej wartości w całym wolumenie wartości indeksów przedsiębiorstwa.
Najczęściej stosowanym podziałem dla tych grup jest:
- Grupa A – do 80% wartości w całym wolumenie wartości,
- Grupa B – do 15% wartości w całym wolumenie wartości,
- Grupa C – do 5% wartości w całym wolumenie wartości.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.