Diagram rybiej ości – narzędzie rozwiązywania problemów
W biznesie ludzie borykają się z wieloma trudnymi i złożonymi problemami, które często na pierwszy rzut oka wydają się nierozwiązywalne. Jednocześnie od menedżerów czy dyrektorów oczekuje się działania – i to skutecznego. Rodzi się zatem pytanie: co trzeba zrobić, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie?
Sukces kryje się w trafnej diagnozie sytuacji. Należy więc zidentyfikować główne przyczyny zaistniałych trudności, a następnie skupić się na ich wyeliminowaniu. Niestety, często się zdarza, że firmy diagnozują problem – ale błędnie. Inwestują potem dużo czasu i pieniędzy we wdrażanie – jak się łatwo domyślić – niewłaściwych rozwiązań, a w konsekwencji na tym tracą.
Zdarza się też, że ludzie nie robią zbyt wiele, żeby dobrze przemyśleć problem. Nie chcą się zajmować trudnościami lub analizują je pobieżnie. Szukają wymówek, by tłumaczyć swoje lenistwo, ignorancję, złą organizację pracy. Prowadzi to do wybierania prowizorycznych rozwiązań, które nie przynoszą pożądanych zmian.
Wnikliwy obserwator jest w stanie wskazać po kilka przykładów sytuacji, w których podejmuje się złe decyzje czy proponuje nietrafione rozwiązania. Wyobraźmy sobie, że w ciągu roku połowa pracowników zespołu handlowego odchodzi do konkurencji, a na ich miejsce zatrudnia się innych. Można im teraz zaproponować lepszy system motywacyjny, podwyżkę, wsparcie mentora, szkolenia, jednak te rozwiązania nie będą skuteczne, jeśli problem tkwi w sposobie zarządzania czy złej atmosferze. Inny przykład: spada sprzedaż produktu X, firma inwestuje w akcję promocyjną, która nie odnosi skutku. Jeśli problemem jest to, że produkt X przestał być atrakcyjny na rynku (bo jest przestarzały), należałoby raczej go unowocześniać, a tym samym dopasowywać się do potrzeb rynku.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.