Budżet firmy handlowej – ustalenie warunków bonusów dla klientów. Zastosowanie narzędzia Tabela danych
Jednym z zadań analityka czy też kontrolera finansowego jest udział w procesie przygotowania budżetu firmy na przyszły rok bądź nawet koordynacja tego procesu. Plan taki powstaje we współpracy z różnymi działami przedsiębiorstwa – z działem sprzedaży, produkcji, zasobów ludzkich itp. Jest to proces długotrwały i skomplikowany, ponieważ planowaniu podlega większość z obszarów działalności firmy. Wynikiem takiej wewnętrznej kooperacji jest plan działania firmy na przyszły okres (przeważnie roku), wyznaczający cele w wielu aspektach i dziedzinach funkcjonowania jednostki.
Wniniejszym artykule omówiono działania analityka finansowego pracującego w firmie dystrybucyjnej, która obsługuje około 80 klientów, a jej asortyment towarów liczy w przybliżeniu 120 różnych pozycji. Do sprzedawanych towarów firma dolicza 15% ich wartości, co stanowi ich cenę odsprzedaży. Ponieważ na rynku, na którym działa dany podmiot, jest bardzo duża konkurencja, musi on w jakiś sposób zachęcić obecnych klientów i zdobyć nowych. Sprawdza się w tym przypadku system rocznych bonusów od zakupów dokonanych przez poszczególnych klientów, których wielkość określana jest przez dwa parametry:
- ilościową granicę przyznania bonusu – określa roczną wielkość sprzedaży (ilość) każdego z towarów, po przekroczeniu której przysługuje bonus,
- % bonusu – procent liczony od wielkości zakupu danego towaru po przekroczeniu wyznaczonej granicy sprzedaży.
W budżecie roczne bonusy pomniejszają wartość planowanej sprzedaży, przez co wpływają na pogorszenie wyniku firmy (marży). Zadaniem analityka jest ustalenie kilku wariantów bonusów (różnych granic ilości i odpowiadających im % bonusów), aby marża utrzymywała się w określonym przedziale, a klient mógł wybrać spośród kilku wariantów przyznania bonusu.
Model sprzedaży i wyników budżetu
W omawianej sytuacji analityk zbudował uproszczony model do wyliczenia wielkości i warunków bonusów. Składa się on z dwóch arkuszy: Sprzedaż – w którym znajdują się plany sprzedażowe na przyszły rok oraz Wyniki – w którym podawane są warunki wyliczenia bonusów oraz bardzo uproszczony rachunek wyników, pokazujący wynik na sprzedaży netto i brutto.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.