1st, 2nd i 3rd party data i inne narzędzia ułatwiające zbieranie danych o kliencie
Często sprzedaż i marketing postrzegane są jako dziedziny niemające ze sobą za wiele wspólnego. W rzeczywistości jest im bardziej po drodze, niż mogłoby się wydawać. Działania prowadzone przez dział marketingu to świetna okazja, aby pozyskać szczegółowe informacje o klientach.
Ostatnio zetknęłam się z sytuacją, która pokazała mi, że działy sprzedaży i marketingu w wielu firmach wciąż nie wychodzą sobie naprzeciw i nie wykorzystują w pełni posiadanych danych. Efektem tego jest np. brak personalizacji komunikacji skierowanej do klientów. Otrzymałam od mojego operatora komórkowego maila z ofertą, która wydała mi się zachęcająca. Po sprawdzeniu szczegółów okazało się, że oferta jest dostępna, ale tylko dla nowych abonentów. Dlaczego jako stały klient dostałam taki mailing? Czy nie bardziej efektywne byłoby kierowanie mniejszej liczby komunikatów, ale takich, które odpowiadają aktualnej sytuacji i potrzebom grupy docelowej?
1st party data
Firmy mogą korzystać z różnego rodzaju źródeł danych o klientach aktywnych w internecie, tzw. 1st, 2nd i 3rd party data. Przez badanie aktywności odwiedzających stronę internetową (np. odwiedzane podstrony, dokonane zakupy, przeglądane produkty) gromadzone są dane 1st party, które umożliwiają personalizowanie komunikacji kierowanej do danej osoby. Są to dane kolekcjonowane przez firmę w zakresie działań własnych, np. przez listy mailingowe, formularze dostępne na stronie, ankiety, CRM, call center.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.