TikTok - jak wykorzystać jego potencjał w e-commerce?
- Czy na TikToku da się sprzedawać?
- Czy można skutecznie rozwinąć swój sklep internetowy wyłącznie za pośrednictwem TikToka?
- Jak zaangażować odbiorców do kupna produktów za pośrednictwem kilkusekundowego wideo?
100 milionów aktywnych użytkowników w Europie Centralnej - tyle zdobył TikTok w samym 2021 roku. Na całym świecie platforma osiągnęła ponad miliard użytkowników, czyniąc to najszybciej spośród swojej konkurencji. Wyniki platformy zaniepokoiły twórcę Facebooka, Marka Zuckerberga, który w konsekwencji pierwszy raz od wielu lat zanotował spadek pobrań swoich aplikacji. Bez wątpienia TikTok to kolejne narzędzie dla reklamodawców, szerokie spektrum inspiracji i pomysłów, ale by sprzedać, muszą wpisać się w specyficzny świat TikTokowej rozrywki.
Marki na TikToku
TikTok ma na celu prezentację autentyczności, w tym kierunku musiały więc pójść również marki chcące zaistnieć na platformie i zdobyć tam potencjalnych klientów. Oznaczało to rezygnację z wyretuszowanych i perfekcyjnych reklam wideo na rzecz prostych, choć niezwykle kreatywnych form ze szczerym przekazem. Spektakularne efekty reklam na tej platformie stały się widoczne niezwykle szybko, czego dowodem było chociażby stworzenie hashtaga #TikTokMadeMeBuyIt, zachęcającego użytkowników do dzielenia się swoimi relacjami z ostatnich zakupów, dokonanych pod wpływem reklamy z TikToka. Potencjał platformy został szybko wykorzystany przez polskie marki, które tworząc tam treści, skutecznie pozyskują nowych klientów i ich zaufanie.
Profil użytkownika
Mit TikToka jako platformy wyłącznie dla dzieci i młodzieży nareszcie został obalony, o czym świadczą ogólnodostępne statystyki. Na naszym ojczystym rynku obserwuje się wzrastający trend korzystania z aplikacji przez użytkowników w wieku 18-24 lata, a grupą szczególnie zainteresowaną są kobiety (61%). Szacuje się, że kilka milionów Polaków posiada konto na TikToku. Algorytm platformy stworzono tak, by w jak najszybszy sposób oceniał, które treści podobają się danemu użytkownikowi i błyskawicznie dostosowywał podobne materiały. Efekt? Według badań TheNetworkEC, statystyczny użytkownik TikToka spędza w aplikacji aż 25,7 godziny miesięcznie! To prawie 10 spędzonych godzin mniej niż w przypadku Facebooka. Dane są szokujące i potwierdzają tezę, że TikTok jest niezwykle uzależniający i pochłania mnóstwo czasu. Ta platforma rozrywkowa w niezwykle szybki sposób pozwala zdobyć imponujące zasięgi, co skłania wielu obecnych twórców do przeniesienia działań na ten kanał. To również nowe możliwości dla użytkowników chcących zdobyć popularność - TikTok działa znacznie szybciej niż inne media. Widać również większą przestrzeń i tolerancję dla kontrowersyjnych tematów, co w czasach powszechnego hejtu daje poczucie bezpieczeństwa i dodaje odwagi do sięgania wyżej. Pokolenie Z, które rozwijało się w dobie internetu to ludzie, do których zdecydowanie bardziej przemawia forma reklamy wideo, aniżeli tekstowa. Dlatego też to właśnie użytkowników w takim wieku jest najwięcej i to do nich warto kierować treści marki na TikToku. Platforma ta tworzy pewnego rodzaju osobistą przestrzeń, która po włączeniu przedstawia nam dokładnie te materiały, które chcemy obejrzeć. A chcemy widzieć prawdę, a nie przerysowane życie, jak na Instagramie, czy godzinne wypowiedzi jak na Facebooku. O ile dla twórców na TikToku ten rodzaj materiałów stał się naturalny, o tyle dla marek jest wyzwaniem. Jak zaangażować odbiorców do kupna produktów za pośrednictwem kilkusekundowego wideo?
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.