Kalkulacja kosztów promocji
- Jak prawidłowo obliczyć koszt i przychód z kampanii reklamowej?
- Jaki model pomiaru skuteczności podjętych działań promocyjnych przyjąć?
- Za pomocą jakich wskaźników badać efektywność działań, których głównym celem nie jest sprzedaż, lecz budowanie rozpoznawalności marki lub dotarcie do wyznaczonej grupy docelowej?
Wraz z rozwojem rynku e-commerce bardzo dynamicznie rośnie liczba najróżniejszych formatów reklamowych i narzędzi wpływających na wzrost efektywności i sprzedaży w sklepie. Czy wszystkie sprawdzą się w przypadku danego sklepu? Nie wiem! Pokażę jednak, jak sprawdzić ich opłacalność.
Mierzalność efektów jest jedną z największych przewag marketingu internetowego nad tradycyjnymi działaniami promocyjnymi. W tych drugich próby pomiaru efektywności również są podejmowane, ale ich dokładność wyraźnie przegrywa z możliwościami, jakie daje Internet. Dlatego tak ważną kompetencją jest umiejętność kalkulacji kosztów w odniesieniu do przychodów.
Na wstępie chciałbym podkreślić, że po wybraniu optymalnych dla siebie modeli pomiaru skuteczności podjętych działań warto stosować je wobec nawet najmniejszych jednostek reklamowych. Mierzenie efektywności reklamy na Facebooku jako całości to droga na skróty, która uniemożliwi optymalizację. W prowadzonych działaniach zawsze będą kampanie bardziej i mniej skuteczne. Nauczenie się wyłapywania ich po efektach to kluczowa umiejętność w e-marketingu.
Po pierwsze: koszt
Co jest dla nas kosztem? Przede wszystkim jest to po prostu budżet reklamowy przeznaczany na wyświetlenia reklamy lub kliknięcia. Dodatkowo doliczyć należy wszelkie koszty ponoszone w celu przeprowadzenia kampanii: wynagrodzenie agencji, grafika, koszt skorzystania z danego narzędzia reklamowego itd. Na pewno bez problemu uda się ustalić, ile kosztowało firmę skorzystanie z ocenianego formatu, więc warto iść dalej.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.