Jak maksymalnie wykorzystać potencjał nowego rynku na Amazon?
- Na co zwrócić uwagę rozpoczynając współprace z lokalną wersją platformy Amazon?
- Czym charakteryzuje się algorytm wyszukiwania Amazon i czym rożni się on np. od wyszukiwarki Google?
- Jakie fazy obecności na platformie Amazon możemy wyróżnić i jak wykorzystać je w pełni?
Początek rozwoju marketplace Amazon na rynkach zagranicznych to historia sięgająca roku 1998, kiedy to amerykański gigant postawił pierwsze kroki w Europie. Pierwsze kraje, które otrzymały własne domeny na platformie to Wielka Brytania i Niemcy, a do dziś ekspansja objęła już 21 państw na 6 kontynentach. Krajowe platformy Amazon to lokalne treści, rozliczenia, własna domena najwyższego poziomu i... niejednokrotnie problem dla marek i marketerów – w jaki sposób oraz czy w ogóle podchodzić do obecności w lokalnych strukturach internetowego giganta.
Temat wejścia na platformę sprzedażową Amazon jest bardzo szeroki, a samą strategię pozycjonowania marki należy opracować, uwzględniając między innymi to, kiedy dany rynek został włączony do rodziny międzynarodowych marketplace’ów Jeffa Bezosa.
W tym materiale zaprezentujemy rekomendowane rozwiązania związane z pojawieniem się globalnego gracza na nowym rynku – w Polsce. W naszym kraju doczekaliśmy się własnej wersji platformy w 2021 r. Powstanie nowej lokalnej platformy jest związane z szeregiem wyzwań i ograniczeń, których nie znajdziemy na innych rynkach, np. brytyjskim czy niemieckim. Obserwując lokalne ograniczenia oraz specyfikę i (jak dotychczas) powtarzający się schemat rozwoju udostępnianych przez platformę rozwiązań contentowych i marketingowych, opracowaliśmy model składający się z trzech podstawowych kroków, które należy uwzględnić w swojej strategii obecności na nowej lokalnej platformie Amazon. Wyróżniliśmy fazy: organiczną, płatną i zaawansowaną, a każda z nich wiąże się z innymi zadaniami do wykonania i kanałami, na których musimy skupić uwagę w celu uzyskania najlepszych wyników sprzedażowych, zwrotów z inwestycji oraz docelowej długoterminowej i opłacalnej obecności na platformie.
Na wstępie chcemy zaznaczyć, że w tekście nie zostanie ujęta zaawansowana faza obecności na platformie, ze względu na to, że punktem wyjścia w poniższym opracowaniu jest Polska, która obecnie nie ma dostępu do zaawansowanych funkcji, takich jak Amazon DSP (reklama programatyczna). W dalszej części artykułu nie tylko pokażemy naszą metodologię od strony teoretycznej, ale także udowodnimy jej skuteczność, prezentując przykłady kampanii oraz działań prowadzonych dla naszych klientów – globalnych firm z sektora FMCG na Amazon.pl. Zapewnienie sukcesu na Amazon w perspektywie długoterminowej warunkuje wiele czynników, których wskazanie w jednym artykule jest niezwykle trudne, dlatego w materiale skupiamy się na „esencji” działań z punktu widzenia, tzw. „koła zamachowego” (flywheel) Amazon - skutecznego pozycjonowania i prezentacji produktu, jako klucza do sukcesu w sprzedaży. Punktem wyjścia do stworzenia wspomnianej metodologii jest zrozumienie podstaw działania platformy w kontekście algorytmu wyszukiwania produktów oraz ich pozycjonowania na liście wyświetlanej użytkownikowi po wpisaniu frazy kluczowej w wewnętrznej wyszukiwarce.
Pozycjonowanie na Amazon.pl
Piękno i trudność optymalizacji algorytmu A9, wykorzystywanego przez giganta sprzedażowego, polega na jego prostocie. Podstawowym zadaniem wyszukiwarki jest pokazanie produktu o jak najwyższym potencjale sprzedażowym, a w jej centrum zainteresowania jest jeden podstawowy element – maksymalizacja sprzedaży. Ze względu na to, optymalizacja obecności danej marki na platformie powinna sprowadzać się do jasno sprecyzowanego celu – sprzedawać więcej. Brzmi to może banalnie, ale dokładnie tak funkcjonuje algorytm, dlatego warto pojawić się ze swoimi produktami na platformie wchodzącej na nowy rynek jak najwcześniej. Jest to idealny moment na pozycjonowanie w sposób, który rozpędzi koło zamachowe marki.
Na czym polega teoria koła zamachowego na platformie Amazon? W tym konkretnym kontekście rozumiemy ten proces jako sumę kilku podstawowych składowych – widoczności, contentu, liczby i jakości recenzji produktu, wartości sprzedaży – które odpowiednio zoptymalizowane umożliwiają osiąganie jeszcze lepszych wyników w algorytmie A9, co z kolei prowadzi do polepszenia widoczności, wyższego poziomu sprzedaży itd. Docelowo ma to być niemal samonapędzająca się maszyna, gwarantująca doskonałe wyniki w naszej kategorii.
Oczywiście, owe koło zamachowe musi zostać wprawione w ruch – oznacza to inwestycje we wspomniane elementy składowe. Opracowana przez nas na potrzeby rozwijających się rynków metodologia pokazuje, kiedy i jak rozkładać akcenty inwestycyjne, aby maksymalnie wykorzystać potencjał tego mechanizmu.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.