Jak liczyć wartość klienta (CLTV) w B2B?

  • Czym jest CLTV?
  • Ile tak naprawdę wart jest klient?
  • Dlaczego warto znać wartość życiową klienta?
ECOM_19_43.jpg

CLTV, czyli wskaźnik wartości życiowej klienta, jest miarą zysku, jaki dostarcza organizacji relacja z danym nabywcą. Tradycyjnie tę wartość określa się na podstawie wskaźników finansowych. W tym ujęciu klient jest dla firmy wart tyle, ile dochód, jaki dostarcza. Jak jednak wyznaczyć wielkość tego dochodu? I co wtedy, gdy relacje z klientem są źródłem innych wartości, ważnych z perspektywy biznesu, które jednak trudno wyrazić w miarach finansowych?

Czym jest CLTV?

Wskaźnik wartości życiowej klienta to parametr, który w dużym uproszczeniu pozwala ocenić, jaką wartość dla przedsiębiorstwa ma relacja z danym nabywcą. Tę wartość obrazuje całkowity przychód, a przy bardziej szczegółowej analizie dochód, jaki organizacja będzie w stanie uzyskać w wyniku współpracy z danym nabywcą. Na tej podstawie można dokonać segmentacji klientów – na tych, którzy będą generowali wysoki zysk, a zatem są szczególnie cenni dla firmy oraz na tych, których obsługa charakteryzuje się niską rentownością.

CLTV to ważny wskaźnik z perspektywy zarządzania segmentami klientów. Na jego podstawie można określić, którzy klienci są źródłem największych zysków. O takich nabywców warto szczególnie dbać, poprzez podejmowanie działań zwiększających ich lojalność. Im wyższa wartość CLTV, tym więcej firma powinna zainwestować w rozwój relacji.

Wskaźnik CLTV może okazać się pomocny również podczas podejmowania decyzji dotyczących optymalizacji wydatków, ponoszonych w związku z pozyskiwaniem nowych klientów, a także odzyskiwaniem tych, którzy zdecydowali się skorzystać z oferty konkurencji. Analiza wartości CLTV pozwala także ocenić, które z kanałów pozwalają na dotarcie do najbardziej wartościowych klientów. To z kolei ma duże znaczenie z perspektywy podejmowania decyzji w obszarze marketingu i sprzedaży.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.