Audytor UX w świecie e-commerce

  • Jakie działania wdrożyć, gdy konwersja w e-sklepie spada?
  • Na czym polega audyt UX?
  • Jakie są źródła wiedzy podczas audytu UX?
ECOM_22_28.jpg

Marzec 2020 i ogłoszona wówczas pandemia stanowią jeden z punktów zwrotnych dla rynku e-commerce. Z badań przeprowadzonych przez Gemius Polska wynika bowiem, że w ubiegłym roku nastąpił znaczący wzrost odsetka internautów deklarujących dokonywanie zakupów online z poziomu 62% jeszcze w 2019 roku do 73% w tamtym roku. Okresowe lockdowny stały się wówczas silnym bodźcem, który popchnął nawet tych niezdecydowanych do tego typu transakcji w kierunku wszelkiego rodzaju sklepów internetowych, gdy zamknęły się przed nimi drzwi sklepów stacjonarnych.

Tempo tych zmian było tak samo oszałamiające dla samego sektora sprzedaży, gdy praktycznie z dnia na dzień trzeba było zastosować rozwiązania cyfrowe, zamieniając handel w lokalu na e-sklep. A tam sprzedażą rządzą nieco inne reguły, niż te związane z rozmieszczeniem stoisk czy ekspozycją towaru na półkach. Witamy w świecie e-commerce...

Postawmy sobie e-sklep

Przejście na model e-sprzedaży to krok wymagający odpowiedniego przygotowania „infrastruktury”, czyli postawienia e-sklepu w formie przeglądarkowej albo jako aplikacji do dokonywania zakupów. Wtedy mamy przed sobą ważną decyzję dotyczącą tego, kto będzie wykonawcą takiej usługi, a do wyboru jest wiele opcji: możemy zaprzęgnąć do tego znajomego programistę albo powierzyć takie zadanie grafikowi, który zadba o fajne efekty wizualne, które powinny przyciągnąć klientów. Jednak słowo „powinny” gra tutaj zasadniczą rolę. Na szali mamy rentowność naszej działalności sprzedażowej, a z drugiej strony, jedynie domysły i przypuszczenia!

Myślenie życzeniowe to częsta pułapka w świecie digitalu. Zdarza nam się bazować na jakichś własnych założeniach, licząc, że bliżej nieokreślony „efekt wow”, powali na nogi konsumentów i w magiczny sposób sprawi, że zaczną oni kupować bez opamiętania, gdy tylko zadbamy o atrakcyjne zdjęcia, sympatyczne animacje i żywą kolorystykę naszego e-sklepu. Jednocześnie kusi nas perspektywa niskobudżetowej transformacji, ponieważ wydawanie pieniędzy na bardziej rozbudowany projekt wydaje nam się nieuzasadnione, skoro wszystko się świeci i muzyka gra!

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.