COVID-19 - czy to rewolucja na rynku usług kurierskich?

  • Jak branża KEP radzi sobie ze wzrostem wolumenu przesyłek i nowymi warunkami reżimu sanitarnego?
  • Jakie działania podejmują firmy kurierskie, aby pozostać konkurencyjnymi na rynku?
  • Jakich zmian należy się spodziewać w najbliższych miesiącach?
ECOM_17_9.jpg

W marcu tego roku obserwowaliśmy, jak świat reaguje na nowego koronawirusa (COVID-19). Lockdown dotknął wszystkich, ale branża przesyłek kurierskich stanęła przed prawdopodobnie największym wyzwaniem w swojej historii. Aktualnie jesteśmy świadkami bezprecedensowych zmian, które muszą być wdrażane w trybie natychmiastowym. Branża KEP jest zmuszona radzić sobie z drastycznym wzrostem wolumenu, ale też z nowymi warunkami reżimu sanitarnego. Obostrzenia różnią się w zależności od kraju, regionu, a czasem nawet miasta, co w konsekwencji prowadzi do nowych poziomów niestabilności w łańcuchach dostaw.

300 mld dolarów i II fala

Usługi kurierskie to ogromna gałąź gospodarki o globalnym wymiarze, której łączne przychody przekraczają 300 miliardów dolarów rocznie. Na całym świecie jest ponad 580 000 firm kurierskich, które zatrudniają około czterech milionów osób1. Pandemia oznacza, że obecnie na całym świecie nakładane są ograniczenia na dostawy towarów. W pierwszym etapie rozpowszechniania się wirusa nawet najwięksi producenci, tacy jak: Apple, Coca-Cola i Under Armour ogłosili przewidywane braki produktów i opóźnienia w dostawach z powodu zakłóceń w łańcuchu dostaw. Jak podkreśla Agnieszka Wieczorek, CFO GlobKurier.pl: „dla większości gospodarki to potężny cios, który spowodował ogromne tąpnięcia w wielu sektorach. Branża e-commerce oraz branża kurierska to dwie z niewielu nisz, które, przeciwnie do reszty gospodarki, radzą sobie lepiej. Nie oznacza to jednak, że zagrożeń finansowych nie ma. Pojawiło się mnóstwo ryzyk, z którymi branża kurierska musi się zmierzyć, np. utrata płynności finansowej klientów, zatory płatnicze, wydłużone terminy płatności, mniejsza zdolność kredytowa spowodowana zaostrzeniem warunków przez organizacje finansujące, zmiana preferencji klientów w zakresie płatności za towary (przedpłaty, płatności online zamiast pobrań). Przed nami wzmożona analiza sytuacji płynnościowej oraz konieczna gotowość na szybką reakcję w sytuacji kryzysowej. Kluczowe będzie przygotowanie planu ograniczenia kosztów stałych, poprawy efektywności i optymalizacji kapitału obrotowego. Na wszystkie te działania musimy być gotowi w okresie drugiej fali pandemii”.

Złote miesiące e-commerce

Wszyscy przygotowują się do drugiej fali, rozpędzając procesy i układając plan awaryjny. Na najwyższych obrotach już od miesięcy działa e-handel. Nowe okoliczności zmieniły zwyczaje zakupowe i stały się katalizatorem zmian w sektorze e-commerce. Zamknięcie stacjonarnych lokali wymusiło na przedsiębiorcach transformacje modeli biznesowych. Według danych zawartych w raporcie PMR „Handel internetowy w Polsce 2020. Analiza i prognoza rozwoju rynku e-commerce na lata 2020-2025”, udział rynku internetowego w 2019 r. wynosił 11% całego rynku detalicznego (wartość 61,1 mld). Rok 2020 i pandemia przyniosą 26% wzrost r/r. rynku e-commerce w Polsce. To najwyższy wzrost od kilkunastu lat2.

Jak możemy przeczytać na łamach Tygodnika Gospodarczego, eksperci z Polskiego Instytutu Ekonomicznego wskazują, że „w niektórych obszarach e-handlu, w tym artykułów spożywczych, w marcu 2020 r. nadania przesyłek wzrosły o ponad 100 proc., co wynikało ze wzrostu popularności tego kanału dystrybucji w całym społeczeństwie, także wśród osób starszych”3.

Sklepy powstałe na platformach, takich jak Codarius.com czy Prestashop odnotowały znaczące wzrosty sprzedaży. 27% internautów i ponad 50% e-kupujących, w wyniku pandemii zaczęło częściej robić zakupy w sieci4. Więcej w sieci kupują zarówno kobiety (31%), jak i mężczyźni (22%). Tendencja widoczna jest najbardziej w dużych miastach (100-200 tys. mieszkańców) i aglomeracjach (powyżej 500 tys.), gdzie odpowiednio 42% i 32% konsumentów przeniosło swoje zakupy do kanału cyfrowego5.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.