Audytor UX w świecie e-commerce
- Jakie działania wdrożyć, gdy konwersja w e-sklepie spada?
- Na czym polega audyt UX?
- Jakie są źródła wiedzy podczas audytu UX?
Marzec 2020 i ogłoszona wówczas pandemia stanowią jeden z punktów zwrotnych dla rynku e-commerce. Z badań przeprowadzonych przez Gemius Polska wynika bowiem, że w ubiegłym roku nastąpił znaczący wzrost odsetka internautów deklarujących dokonywanie zakupów online z poziomu 62% jeszcze w 2019 roku do 73% w tamtym roku. Okresowe lockdowny stały się wówczas silnym bodźcem, który popchnął nawet tych niezdecydowanych do tego typu transakcji w kierunku wszelkiego rodzaju sklepów internetowych, gdy zamknęły się przed nimi drzwi sklepów stacjonarnych.
Tempo tych zmian było tak samo oszałamiające dla samego sektora sprzedaży, gdy praktycznie z dnia na dzień trzeba było zastosować rozwiązania cyfrowe, zamieniając handel w lokalu na e-sklep. A tam sprzedażą rządzą nieco inne reguły, niż te związane z rozmieszczeniem stoisk czy ekspozycją towaru na półkach. Witamy w świecie e-commerce...
Postawmy sobie e-sklep
Przejście na model e-sprzedaży to krok wymagający odpowiedniego przygotowania „infrastruktury”, czyli postawienia e-sklepu w formie przeglądarkowej albo jako aplikacji do dokonywania zakupów. Wtedy mamy przed sobą ważną decyzję dotyczącą tego, kto będzie wykonawcą takiej usługi, a do wyboru jest wiele opcji: możemy zaprzęgnąć do tego znajomego programistę albo powierzyć takie zadanie grafikowi, który zadba o fajne efekty wizualne, które powinny przyciągnąć klientów. Jednak słowo „powinny” gra tutaj zasadniczą rolę. Na szali mamy rentowność naszej działalności sprzedażowej, a z drugiej strony, jedynie domysły i przypuszczenia!
Myślenie życzeniowe to częsta pułapka w świecie digitalu. Zdarza nam się bazować na jakichś własnych założeniach, licząc, że bliżej nieokreślony „efekt wow”, powali na nogi konsumentów i w magiczny sposób sprawi, że zaczną oni kupować bez opamiętania, gdy tylko zadbamy o atrakcyjne zdjęcia, sympatyczne animacje i żywą kolorystykę naszego e-sklepu. Jednocześnie kusi nas perspektywa niskobudżetowej transformacji, ponieważ wydawanie pieniędzy na bardziej rozbudowany projekt wydaje nam się nieuzasadnione, skoro wszystko się świeci i muzyka gra!
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.