Selling in uncertain times

In most industrial countries affected by the COVID-19 pandemic, the rate of newly reported cases finally appears to be decelerating, after nearly half a year since the global pandemic began. This is good news, certainly. However, according to recent research by McKinsey, the pandemic recovery curve is not likely to be symmetrical – it will almost certainly exhibit a gradual return to normalcy over an as yet unknown length. This is leading to prolonged uncertainty in business, which continues to affect buyers’ purchase decisions adversely.

SELL_12_02.jpg

In a recent survey of over 680 sales leaders1, more than four-fifths of salespeople reported that at least 25 percent of their customers and prospects have delayed buying decisions, due to the pandemic. Travel, lodging and hospitality have been affected most severely, and most business-to-business solution companies are struggling. Only three percent of salespeople indicated no effect at all, but these sellers are working in only a few fortunate markets: web collaboration technologies, home delivery services and grocery stores, for example.

These difficult times present unprecedented challenges for sales professionals. The question is: what, if anything, can salespeople do about it?

Understanding buyer psychology in uncertain times

Sales professionals who understand the psychology of buyers can adapt more readily to the current reality. More importantly, they can also help buyers to navigate out of the chaos and pursue more productive paths of action.

In normal times, buyers typically make purchase decisions in four distinct phases:

  • A latent phase, where they have not yet recognized the need to do something different;
  • A need determination phase, where they realize they must identify the capabilities they must have to adapt to a changing situation;
  • An evaluation phase, where they examine alternative solutions;
  • A risk phase, where they weigh the possible benefits against costs and potential for failure.

Only after completing all four phases can a buyer make a purchase decision with confidence. Sellers may play a role in any or all of the four phases, though most are invited to participate by buyers during the evaluation phase or later.

Normally, the concerns of buyers vary between each phase. First, buyers focus primarily on determining their specific needs and requirements. Next, they focus most on solution capabilities. Finally, they focus on risk factors and price.

However, these times are far from normal. With the uncertainty of the pandemic influencing nearly every aspect of business, buyers’ perception of risk now pervades every phase in each buyer’s journey. Today, buyers are consumed with worries about employee safety, reduced sales, uncertain forecasts, budget cuts, supply chain disruptions, layoffs and furloughs. As a result, buying decision processes have become frozen by fear and doubt. Buyers now worry about their organization’s ability to adapt and survive – this means focusing on preserving liquidity and cash.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.