Selling in a crisis

The impact of the COVID-19 pandemic on sales teams cannot be understated. As organizations frantically turned their attention to keeping their employees and customers safe, maintaining business continuity and protecting cash, many sellers found themselves in an unprecedented situation. Suddenly, they discovered that many, if not all, of their sales opportunities are stalled, with no clear options about what to do.

SELL_12_10.jpg

In a crisis, sellers face a host of challenges such as:

  1. A case for change that may no longer be relevant or urgent in the new reality.
  2. Lost access to customers.
  3. Diminished chances for finding new prospects.

In a crisis, fear and panic are pervasive — both within selling organizations and also within their customers’ organizations. Increasing pressure to close deals, without clear guidance on how to navigate a crisis situation, exacerbates fear and is more likely to trigger unproductive seller responses. Driven by panic, poor leadership, or a combination of both, many sellers fall prey to bad behaviors, which amplifies an already dire situation and damages their business prospects for the future.

Crisis responses by sales professionals

Never has a sales professional’s livelihood been so uncertain. Even the most tenured, successful professionals will find themselves challenged. This setting has prompted responses that fall on a continuum from inaction, to self-serving behavior, to empathetically in waiting, to trusted advisor.

  • INACTION: The unprecedented circumstances of today are so far-reaching that they have left some sales professionals frozen. They are overwhelmed and demoralized and are struggling to continue with basic activities. This immobility often stems from the unforeseen nature of our current crisis. Social distancing, supply chain disruption, and historic unemployment are new factors that were less intense, or not present, in previous economic upheavals, including the 2008 global financial crisis. Inaction is less of a choice and more of an uncontrollable response to the stress of it all.
  • SELF-SERVING BEHAVIOR: Others are aggressive and quick to act. They are so focused on hitting their quota that they appear self-serving or desperate as they pressure people to buy. They quickly resort to discounting. While some attempt to show concern for their customers, they lack sincerity and quickly jump to ‘selling’. Worse, what might have been a strong relationship in the past will be damaged forever by the triteness of their response in crisis. How one shows up in difficult situations is the true test of trust. Many sellers will come out of this global health and economic crisis in a trust crisis.
  • EMPATHETICALLY IN WAITING: Other sales professionals will genuinely connect with customers, showing sincere concern and empathy, which customers will appreciate and remember. However, these sales professionals fear that their attempts to ‘sell’ will appear inappropriate and will damage trust. These fears prevent these sales professionals from rising to the level of trusted advisor. They miss the opportunity to create unanticipated, differentiated value by finding opportunities to reframe thinking around how they can help the customer in the new reality. They preserve the relationship for the future, but they miss the chance to provide value and differentiate themselves in crisis.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 46% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.