Risk analysis of the portfolio of serviced clients

Remuneration is one of the key reasons why people work in sales. For the sake of predictable earnings, it’s a good idea to regularly analyse your portfolio of serviced clients and reflect on the possible risks associated with it.

Dostępny jest przetłumaczony materiał kliknij tutaj, aby przejść do materiału.

SELL_03_16.jpg

A client portfolio is the group of clients you have acquired or serviced. Regardless of whether you sell office supplies, insurance or cars, you have clients in your portfolio that should be given a special ‘key client’ status. Key clients are an important source of the business contacts which determine not only your current level of income, but also your future sales opportunities. Key customers can help you earn more. However, the ability to care about your entire portfolio of clients contributes to maintaining financial stability.

The risk of poor time allocation

20% of clients generate 80% of revenues - this is the well-known Vilfredo Pareto principle, which speaks of “the key few and the trivial many.” Practically everyone who deals with sales has heard about this principle with respect to sales volumes and margins. However, is the analysis of the volumes or margins transactions enough to determine the key customer in the portfolio? I suggest you take a look at this issue more broadly, in relation not only to such obvious costs as the cost of discounts, transport, and storage, but also the time allocated for customer service and care - time which was therefore not devoted to other customers.

Consider the following:

  • How much time do you spend on servicing a key customer?
  • How much time does it take you to do things that are not directly related to sales (related to customer service) yet still take up your time and attention?
  • What criteria should a client meet in order to be classified as a key client?

By analysing your key clients, it’s worth trying to summarize not only those parameters directly related to finances, but also those related to time of service. The conclusions may be surprising. Do you spend as much time on one key client as on four smaller clients? How does this translate into your earnings? It may be surprising that a larger client often has the option of negotiating larger discounts, and their service is more demanding. When that translates directly into your earnings, that’s great. However, when it requires a lot of commitment and the commission isn’t exactly what you would have liked, it’s worth briefly analysing your actions and deciding what clients you really want to serve.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.